מה זה SUP ומה יתרונותיו ככלי לאימון גופני

SUP ראשי תיבות של המשפט STAND UP PADDLING או בעברית, גלשן עמידה.

ה SUP הוא אחד מענפי הגלישה שהתפתח בהוואי על ידי ילידי המקום ובשנים האחרונות פותח ושופר על ידי גולשים מקומיים על מנת להתאים אותו לגלישה המודרנית ולכלל האוכלוסייה. ה SUP הוא בעצם גלשן שניתן לעמוד עליו ולחתור בשונה מגלשן גלים שבו החתירה מתבצעת בשכיבה והעמידה עליו היא רק בעת תפיסת הגל. על ה SUP אנו עומדים כל הזמן ובעזרת משוט חד כיווני חותרים במים ומבצעים התקדמות.

ה SUP זוכה לפופולאריות גבוהה בשנים האחרונות ואפילו נבחר לספורט ה – OUTDOOR למתנסים בפעם ראשונה הפופולרי ביותר בארצות הברית.

אז למה בעצם לעשות את זה ואיך זה קשור לאימון גופני?
1. כי כל אחד יכול – ה SUP הוא ספורט עממי המאפשר כמעט לכל אדם בכל גיל ורמת כושר לחתור עליו ולהנות מהיתרונות הרבים שיש לו בתחום שיפור הכושר הגופני. כמו כן מכיוון שיש גלשנים בגדלים ונפחים שונים ניתן להתאים אותו לאנשים שונים לשם מטרות וסוגי אימון שונים.
2. כי זה כיף – על ה SUP חותרים בסביבה חיצונית בדרך כלל בים אך ניתן לחתור בכל מקום שיש בו מספיק מים למשל אגם כינרת, בשלב הראשון רצוי מים שקטים ככל הניתן. מי שמתחבר לסוגי אימון שמתבצעים באויר הפתוח, מים, ים שמש וחול, זה בהחלט סוג אימון שמתאים לו.

בתחום האימון הגופני ל SUP יתרונות רבים:

אימון LOW IMPACT מעולה – אימון LOW IMPACT זהו אימון שבו המגע שלנו עם האדמה או הרצפה בזמן האימון (כמו בריצות ואימון שמשלבים קפיצות למיניהן ) הוא נמוך או אפסי. אימון כזה יכול להתאים לאנשים שסובלים מסוגי כאבים ופציעות שונות בגפיים תחתונות כגון כאבי ברכיים שאינם יכולים או רוצים לבצע פעילות גופנית שכרוכה באימפקט גבוה של הרגליים עם הקרקע. מכיוון שב SUP אנו בעצם עומדים על משטח שצף על המים ורוב התנועה נעשית עם פלג גוף עליון ניתן לבצע אימון שלא כולל בתוכו התנגדות רבה של הרגליים עם האדמה.

עובד על כל שרירי הליבה – שרירי הליבה הם השרירים שתפקידם לשמור על גופנו יציב במצבים נייחים ודינאמים כגון: הליכה, ריצה, התכופפות וברוב ביצוע המטלות היומיומיות בעבודה ובחיים האישיים. שרירי ליבה חלשים מהווים כר פורה לבעיות גב שונות ולבעיות כלליות בתפקוד היום יומי שלנו. בעת החתירה ב SUP אנו עומדים על משטח שאינו יציב כמו רצפה ומושפע מתזוזות המים מתחתינו ולכן שרירי הליבה עובדים שעות נוספות כדי להשאיר אותנו "מעל המים" ולכן מתחזקים במהלך האימון.

מפעיל מגוון של שרירים ביחד – החתירה ב SUP מפעילה מגוון גדול של שרירים באותו אימון כגון: חזה, חגורת הכתפיים, שרירי השכמה, שריר הרחב גבי, שרירי הבטן ועוד. אימון כזה יעיל למי שרוצה לעבוד על רוב שרירי פלג הגוף העליון באימון אחד מהנה ומועיל. אנחנו בוחרים את עצימות האימון – מכיוון שחוזק, מהירות ועצימות החתירה תלויה בנו, ניתן להשתמש ב SUP ככלי למגוון שונה של מטרות וסוגי אימון כגון: אימון אירובי, אימון אנ-ארובי, אימון יציבות ושיווי משקל, אימון קואורדינציה ועוד.

לסיכום – אם אתם אוהבים להתאמן ולבצע פעילות גופנית ובנוסף אוהבים את המרחב הפתוח, המים, השמש והחול.
הסאפ זוהי בהחלט אלטרנטיבה טובה ומעניינת לסוגי אימון קונבנציונליים אחרים.
נתראה במים!

כותב הפוסט: שחף שיר, מדריך סאפ במועדון פרי-גל וגולש מנוסה.