ההזמנה שלך

משלוח חינם* ברכישה מעל 350 ש״ח

בחירת משוט לסאפ

איך לבחור את משוט הסאפ המתאים ביותר עבורך?

לא סתם קוראים לספורט שאנחנו כל כך אוהבים SUP, פירוש ראשי התיבות של האותיות באנגלית הוא STAND UP PADDLE. הספורט שהפך פופולרי בשנים האחרונות הוא כזה המתבסס בראש ובראשונה על חתירה עם משוט (PADDLE). לא סתם במפגשים השנתיים שלנו עם הבעלים של חברת הגלשנים STARBOARD שאותה אנחנו מייבאים. הוא מזכיר תמיד לכולם שהדבר הראשון שצריך להסביר ללקוח שנכנס לרכוש סאפ בחנות, הוא את חשיבות המשוט בכל העניין. “עדיף שהוא יצא עם המשוט הטוב ביותר, גם אם זה אומר להתפשר על שאר הציוד”.

לאורך השנים כמועדון גלישה אשר מלמד ומוכר ציוד לגולשי סאפ מתחילים וותיקים רבים. הבנו בעצמנו את חשיבות הבחירה וההתאמה של המשוט לחותר. משוט איכותי אשר מתאים לצרכי החותר הוא הבסיס להתקדמות נכונה ויעילה בתחום החתירה. אז אם שאלתם את עצמכם האם שווה להשקיע במשוט איכותי למרות שאתם רק נכנסים לתחום החתירה? התשובה היא חד משמעית כן!

אבל כמו בכל תחום, יש מבחר גדול של משוטים לסאפ מסוגים, חומרים ואיכות שונה. אז תדעו איך לבחור את המשוט הנכון ביותר עבורכם? בדיוק בשביל זה כתבנו את המאמר הבא, אשר יעשה לכם סדר בכל נושא המשוטים, יסביר על ההבדל בין סוגים וסגנונות שונים של משוטים וינסה לתת לכם את הכלים והידע על מנת שתוכלו לבחור את המשוט הטוב ביותר לצרכים שלכם.

משוט לסאפ

3 הפרמטרים שחייבים לשקול ברכישת משוט חדש

אורך המשוט והאם הוא קבוע או מתכוונן: אורך משוט נכון עבורכם ובחירה בין משוט קבוע למתכוונן היא קריטית לסוג השימוש שאתם מתכוונים לעשות עם המשוט ולהתקדמות שלכם בספורט. התאמה נכונה של גובה המשוט תבטיח שתחתרו עם הסאפ בצורה נכונה, יעילה ובטוחה עם מינימום עומס ופציעות אפשריות באזור הכתפיים.

החומר ממנו עשוי המשוט: החומר ממנו עשוי המשוט משפיע בצורה ישירה על המשקל, על הקשיחות ועל העמידות שלו. בגדול, משוט קל יותר יאפשר לחותר להיות יעיל יותר, לחתור זמן ומרחק ממושך יותר מבלי להתעייף ומבלי להעמיס ולהכביד על הגוף והכתפיים לאורך זמן.

גודל ועיצוב הלהב: הלהב של המשוט היא החלק שנכנס למים ומבצע את החתירה. הגודל ועיצוב של הלהב קובעות כיצד הלהב תכנס ותנוע בתוך המים. גדלים ועיצובים שונים של הלהב מתאימים לאנשים שונים, סגנונות חתירה ותנאי ים שונים. ולכן חשוב מאוד להתאים את הלהב הנכונה ביחד עם שאר הפרמטרים על מנת לקבל את המשוט היעיל והמדויק ביותר לחותר ולשימוש שלו.

אורך המשוט והאם הוא מתכוונן או קבוע:

אורך המשוט

חשוב מאוד להתאים את אורך המשוט לגובה ולשימוש החותר. אם המשוט יהיה גבוה מדי החותר יאלץ להרים את הכתפיים שלו לגובה לא טבעי בכל פעם שהוא “ישתול” מחדש את המשוט במים לאחר חתירה. הרמה כזאת של הכתפיים מעל הראש אינה טבעית לגוף וגורמת לאחר שימוש רב לכאבים ופציעות בכתפיים. כמו כן, משוט שחתוך גבוה מדי מקשה על החותר להשתמש בטכניקת חתירה נכונה. משוט ארוך מדי מקשה על החותר להשתמש בחגורת הבטן והגב בחתירה ומאלץ אותו להתבסס בעיקר על שרירי הידיים והכתפיים. תוכלו ללמוד עוד על טכניקה נכונה בחתירה בסאפ.

אורך משוט נכון הוא פונקציה של סגנון החתירה וגובה החותר. בדרך כלל גובה המשוט יהיה בטווח של בין 5-15 סנטימטר מעל הגובה של החותר. לדוגמא, אם אני חותר בגובה 175 אז אורך המשוט כולל ידית האחיזה יהיה בין 180-190. הפרמטר השני שקובע את אורך המשוט יהיה סגנון החתירה. לחתירות טורינג-אולראונד או רייס נעדיף משוט גבוה יחסית בין 12-15 סנטימטר מעל גובה החותר. ואילו לגלישה בגלים נעדיף בדרך כלל משוט קצר יותר בין 5-10 סנטימטר מגובה החותר. כמובן שגובה המשוט נקבע גם לפי סגנון אישי ויש חותרים אשר יוצאים מן הכלל ומעדיפים משוטים באורכים שונים.

משוט קבוע או מתכוונן

בנוסף לאורך המשוט, נצטרך להחליט האם המשוט שנרצה לקנות הוא משוט מתכוונן או קבוע

משוט מתכוונן: משוט מתכוונן פופולרי מאוד בשל היכולת להחליט בכל פעם איזה גובה נרצה לכוון את המשוט ובכך להתנסות בגבהים שונים לפני קנייה של משוט קבוע שאין אפשרות לקצר או להאריך. בנוסף, הוא מאפשר לכמה אנשים בגבהים שונים להשתמש באותו המשוט. לכן אם אתם מעוניינים משוט אחד שבו כל המשפחה תוכל להשתמש, כנראה שתעדיפו לבחור במשוט מתכוונן לנוחות והתאמה מירבית לכולם.

משוט קבוע: משוט קבוע הוא משוט שמגיע עם אורך מוט גבוה במיוחד. אשר נחתך ומותאם בזמן הקנייה אישית לחותר הקונה אותו. משוט קבוע הוא בדרך כלל קל יותר וקשיח יותר מכיוון שאין לו מנגנונים והארכות כמו שיש במשוט המתכוונן. הוא מתאים ביותר לחותרים אשר מעוניינים במשוט שישמש אותם בלבד וכאלו שמעדיפים משוט קל ואיכותי לחתירות רייס, טורינג או גלישה על גלים. בגדול, אם אתם משתמשים יחידים במשוט או חולקים אותו אם מישהו בגובה שלכם. ואם רוצים משוט קל, קשיח ואיכותי שמתאים למגוון סגנונות ותנאי גלישה תעדיפו לרכוש משוט קבוע.

החומר ממנו עשוי המשוט

במהלך חתירה של שעה עד שעתיים. כל חותר יבצע בין כמה מאות לכמה אלפים של חתירות. לכן החומר, שממנו גם נגזרת הקשיחות והמשקל של המשוט הוא חשוב כל כך בהחלטה איזה משוט לקנות. חותרים אשר משתמשים במשוט על בסיס יומיומי יעדיפו לרכוש את המשוט הקל והאיכותי ביותר שהם יכולים להרשות לעצמם.

אז אילו חומרים משמשים לבניית משוטים לסאפ ומה השוני ביניהם?

חומר המשוט

טאפ-סקין: הטאפ סקין הוא פולימר סינטטי חזק, איכותי ועמיד אשר משמש לבניית הלהב של משוט הסאפ. מכיוון שהוא פשוט יחסית, זול וגמיש, משתמשים בו בדרך כלל במשוטים פשוטים לחותרים שרוצים להיכנס לתחום, ובחבילות של סאפים מתנפחים. מכיוון שהוא גמיש (ולכן גם פחות יעיל מכיוון שחלק מאנרגיית החתירה לא מועברת ישירות למים אלא נאבדת כאשר המשוט מתגמש במים), הטאפ סקין פחות יעיל בשימוש אצל חותרים מנוסים/ ותיקים שחותרים מרחקים ומחפשים משוט קשיח וקל שיאפשר להם רמת ביצועים גבוה. אם אתם חותרים מתחילים שמחפשים משוט כניסה זול ואיכותי. אתם יכולים בהחלט להסתפק המשוט עשוי פולימר.

אלומניום: משמש בעיקר בבנייה של המוט של המשוט. אלומיניום הוא חומר עמיד וקל יחסית, אך לא כמו חומרים מורכבים יותר כגון פיברגלס וקרבון. משוט עשוי מאלומיניום נחשב זול ופשוט יחסית ומשמש בעיקר חותרים מתחילים אשר מחפשים משוט כניסה פשוט, זול ועמיד.

פיברגלס: פיברלגס יכול לשמש לבנייה של המוט והלהב של המשוט. הוא חומר עמיד וקשיח יחסית, ונחשב איכותי ויקר יותר מאשר פולימר ואלומיניום. הוא מעביר את אנרגיית החתירה מן החותר למים ביעילות ונוטה להיות עמיד לאורך זמן. כמו כן, ביחס למשוטים אשר עשויים מקרבון הוא זול יותר ולכן פונה לקהל רחב יותר של חותרים. משוט עשוי שילוב של פיברגלס משמש מגוון רחב של חותרים ויכול לתת מענה גם לחותרים מתחילים שרוצים משוט איכותי אך לא יקר מאוד. וגם לחותרים ותיקים שאינם מעוניינים להשקיע במשוט היקר ביותר עשוי מקרבון.

קרבון: קרבון הוא החומר הקל והקשיח ביותר מבין החומרים המשמשים לבניית משוטים לסאפ. קרבון יכול לשמש לבנייה של המוט והלהב של המשוט. הקרבון הוא חומר מתקדם ויקר ולכן משוט העשוי ממנו יהיה היקר והאיכותי ביותר. בשל הקשיחות שלו הוא מעביר את מירב האנרגיה מן החותר אל המים ומאפשר את החתירה המהירה והיעילה ביותר. משוט עשוי מקרבון משמש בעיקר חותרים מנוסים לחתירות ארוכות וחתירות רייס מהירות, וכמו כן בגלישה על גלים וביצועים.

גודל ועיצוב הלהב

גודל ועיצוב הלהב

הלהב היא החלק של המשוט שבא הכי הרבה במגע עם המים. עיצוב וצורת הלהב, כמו גם הגודל שלה משפיעים בצורה ישירה על כמות הכוח של החתירה במים ועל היעילות שלה. ככל שהלהב גדולה יותר, היא גורפת יותר מים בזמן החתירה ומייצרת יותר כוח. ככל שהלהב קטנה יותר היא גורפת פחות מים ולכן יעילה הרבה יותר.

גודל הכפות נקבע על ידי שטח הפנים של הכף וצורתה והוא מסומן בגדלים של S/M/L/XL. ככל שהחותר גדול מימדים יותר ובעל משקל וגובה גבוהים יותר הוא יצטרך משוט עם להב גדולה שתואמת את הכוח שהוא מסוגל לייצר במים. לחלופין, חותר קל משקל וקטן מימדים יצטרך משוט עם להב קטנה יחסית אשר יאפשר לו גריפה יעילה במים מבלי להשתמש ביותר מדי כוח אשר יגרום לו לעייפות בזמן החתירה ויהפוך אותה לקשה ומסורבלת.

בנוסף, חותרים אשר מעוניינים לגלוש על גלים יבחרו בדרך כלל בלהב קטנה ויעילה יותר אשר תאפשר להם חתירות קצרות עם המון כוח מתפרץ בכניסה לגל. ובזמן שהם רוכבים על הגל תהיה בעל התנגדות קטנה יותר למים ולכן תאפשר ביצועים מהירים ומדוייקים יותר מאשר להב גדולה עם המון “רתע” ואנרגיה שחוזרת מן הלהב חזרה אל החותר.

-חותרים במשקל 50-70 קילוגרם יבחרו בדרך כלל בלהב בגודל S/M

-חותרים במשקל 70-85 קילוגרם יבחרו בדרך כלל בלהב בגודל M

-חותרים במשקל 85-100 קילוגרם יבחרו בדרך כלל בלהב בגודל L

-חותרים במשקל 100 קילוגרם ומעלה יבחרו בדרך כלל בלהב בגודל L/XL

עיצוב הלהב

עיצוב הלהב עשוי לקבוע כיצד היא נעה בתוך המים וכמה מים היא גורפת בזמן החתירה. רוב הלהבים של משוטי הסאפ מעוצבים בדרך כלל באחת משתי צורות: טיפה או אובלי/מלבני.

צורת טיפה: צורת טיפה מתאפיינת בלהב רחבה יותר בבסיסה. מה שאומר שבכל פעם שאתם מכניסים את המשוט למים אתם גורפים הרבה מים עם החלק הרחב של הלהב כבר משלב הכניסה ואת לסיום של החתירה. זה מאפשר חתירה שמייצרת הרבה כוח במהלך החתירה. עיצוב כזה מועדף על חותרי אול-ראונד וגולשי סאפ גלים אשר מעוניינים לנצל את מירב הכוח שהלהב יכולה לייצר בכל חתירה, אך פחות על חותרים בקצב מאוד מהיר למרחקים ארוכים.

צורה אובלית/מרובעת: צורה זו מתאפיינת בלהב אובלית ארוכה וצרה עם סיומת מרובעת בבסיסה של הלהב. זה מאפשר כניסה למים חלקה ויעילה אשר מייצרת פחות כוח ועומס על החותר בזמן הכנסת והוצאת המשוט ובמהלך החתירה. עיצוב כזה מועדף על חותרי רייס או חותרים שגומעים מרחקים ארוכים ומעוניינים להיות יעילים לאורך זמן מבלי לייצר המון עומס על הגוף. בעיצוב כזה יעילות, קצב מהיר יחסית והמשכיות לאורך זמן הם שם המשחק.

מגוון רחב של משוטים לסאפ שאנחנו מציעים לרכישה באתר ובחנות

לסיכום

עכשיו אחרי שקראתם את המאמר, אתם אמורים לדעת הרבה יותר טוב איזה סגנון משוט מתאים לכם. יחד עם זאת, להתאים לבד משוט יכול להיות תהליך מסובך. יש הרבה אלמנטים העשויים להשפיע על בחירה נכונה של משוט שלחותר חסר ניסיון קשה לדעת לבד.

אם בכל זאת אתם מרגישים שחסר לכם עוד מידע מקצועי שיעזור לכם לעשות את הקפיצה בעולם הסאפ או לבחור לכם את המשוט המתאים ביותר עבורכם, אל תהססו להתקשר אלינו ולהתייעץ. אנחנו כאן כדי לעזור לכם. יש לנו ניסיון של מעל 40 שנים בתחום הספורט הימי ולימדנו אלפי תלמידים לחתור ולהנות מהספורט הימי המדהים הזה.

מחכים לכם במים, צוות פריגל.

אודות המחבר:

Accessibility Toolbar