ההזמנה שלך

משלוח חינם* ברכישה מעל 350 ש״ח

אדם גולש בגלשן רוח

איך לבחור גלשן רוח שמתאים לי?

איך לבחור גלשן רוח? איזה גלשן רוח הכי מתאים לי? כיצד בוחרים גלשן רוח ראשון?

תחום גלישת הרוח בארץ הוא תחום מפותח מאוד לאורך הרבה שנים. העובדה שמדינת ישראל שוכנת לחופיו של הים התיכון, ונהנית מימי שמש רבים, הפכה את הספורט לפופולרי במיוחד בקרב אוהבי ים.

מדי שנה, הרבה גולשים חדשים מעוניינים להצטרף לתחום ועושים קורס גלישת רוח במועדון גלישה וספורט ימי מקצועי, שבסיומו הם פונים לשלב רכישת הציוד. רכישת ציוד היא שלב קריטי להתקדמות בספורט ולהנאה ממנו לאורך שנים. אך בין אין סוף האפשרויות של ציוד משומש וחדש, כיצד תדעו לבחור את מה שהכי מתאים לכם?
במאמר הבא, תקבלו את התשובות שיתנו לכם את הידע והבטחון הנדרש על מנת לרכוש את גלשן הרוח הראשון שלכם.

הבחירה המושלמת: מתאימים את הגלשן לרמת וסגנון הגולש

גלישת רוח היא ספורט מים מלהיב שמציע משהו לכולם, מגולשים מתחילים ועד למקצוענים ביותר. אחת ההחלטות המרכזיות כאשר נכנסים לתחום גלישת רוח היא בחירת הגלשן הנכון לפי רמת הגולש וסגנון הגלישה שלו. ישנם מספר סוגים של גלשני רוח, כל אחד מיועד לתנאים ולרמת מיומנות ספציפית.

על מנת להחליט איזה גלשן רוח הכי מתאים לכם לקנות, תצטרכו לדעת לומר מהי רמת הגלישה שלכם.
רמת הגולש נקבעת לפי כמה פרמטרים. ראשית, מה הניסיון שלכם בים. ככל שביליתם יותר זמן במים עם גלשן הרוח, במהלך הקורס ואחריו, הניסיון שלכם בים עולה ואיתו הביטחון העצמי בים ובתפעול הגלשן. שנית, היכולות האישיות שלכם בתור גולשי רוח.

ככל שהגולש בכושר פיזי טוב יותר, הוא יכול לבלות שעות רבות יותר בים ולהתמודד עם תנאי ים מאתגרים יותר. לכן, לפני שאתם רצים לקנות גלשן, שבו עם עצמכם והגדירו מהי הרמה האמיתית שלכם. ככל שאתם בכושר טוב יותר ועם שעות ים רבות יותר, הרמה ההתחלתית שלכם גבוהה יותר ולהפך.

בנוסף, על מנת לרכוש גלשן רוח שמתאים לרמתכם קחו בחשבון את הנתונים הפיזיים שלכם כגון משקל וגובה. ככל שמשקלו של הגולש גבוה יותר, הוא יאלץ לרכוש גלשן רוח בנפח גדול יותר על מנת שיציף אותו ויתן לו מספיק יציבות להרמת חבל, גלישה וסיבובים. כמו כן, ככל שהגולש גבוה יותר, מרכז הכובד שלו עולה והיציבות שלו על הגלשן יורדת. לכן גולשים גבוהים וכבדים יבחרו בגלשנים בעלי נפח גבוה יותר.

 

רמתו של הגולש משפיעה בצורה ישירה על בחירת הגלשן הנכון עבורו.

גולש מתחיל: אם אתה חדש בגלישת רוח, תרצה לבחור גלשן יציב וסלחן. גלשני רוח למתחילים הם בדרך כלל רחבים, צפים וקל להתאזן עליהם. גלשנים אלו מושלמים לשליטה ביסודות, כגון שיווי משקל, היגוי, שינוי כיוון וסיבובים. חפשו גלשן בעל נפח גדול יותר שיעזור לעמוד בצורה מאוזנת ולהפוך את חווית הלמידה שלך למהנה. בתור מתחיל, ההתמקדות שלך צריכה להיות בבניית ביטחון עצמי ושיפור מיומנויות בסיסיות.

גולש ברמה בינונית: לאחר שצברתם קצת ביטחון וניסיון על המים, הגיע הזמן לעבור לגלשן רוח אחר. גלשן שמציע יותר ביצועים ומהירות תוך שמירה על מידה גבוהה יחסית של יציבות. גלשנים אלו הם צרים יותר מדגמים של למתחילים, מה שמאפשר מהירות ותמרון מוגברת. גלשנים אלו יאתגרו אותך לחדד ולשפר את הטכניקה והיציבות שלך וללמוד תרגילים חדשים בתנאי ים מאתגרים יותר.

גולשים מתקדמים: גולשים ששולטים ביסודות של גלישת הרוח ומסוגלים לשלוט בציוד שלהם ברוח חזקה ותנאי ים מאתגרים יחסית. יכולים לעבור לגלשן רוח בעל נפח נמוך עם יכולת ביצוע ומהירות גבוהה. גלשני רוח מתקדמים מיועדים לתנאים ספציפיים. בהתאם לסגנון הגלישה שלך, תוכל לבחור מבין סוגים שונים המתאימים לתנאי ים שונים (פירוט על סגנונות הגלשנים השונים בהמשך המאמר).

גולש מקצועי: עבור גולשים מומחים בספורט, התאמה אישית של הציוד הופכת למפתח להתקדמות מהירה ומהנה בספורט. גולשים מקצועיים עשויים להחזיק מספר גלשנים בגדלים וסגנונות שונים המתאימים בצורה ספציפית לתנאי רוח וים שונים. רוכבים אלו הם מיומנים מאוד ויכולים להסתגל לעיצובי גלשנים שונים בהתבסס על המטרות שלהם לאותו יום, בין אם זה לתפוס את הגל המושלם, השגת שיאי מהירות חדשים או שליטה בטריקים מורכבים.

בוחרים סגנון – מהם סוגי הגלשנים הנפוצים ביותר

סוג גלשן הרוח שתבחר צריך להתאים לרמת המיומנות שלך ולסגנון גלישת הרוח שאתה רוצה לעסוק בו. עם הגלשן המתאים, תהיה בדרך הנכונה לרתום את עוצמת הרוח וליהנות מהריגוש שיש לספורט להציע. לא משנה רמת הניסיון שלכם או התנאים המועדפים.

גלשן לימוד למתחילים: עבור אלה שרק מתחילים את מסע גלישת הרוח שלהם, גלשנים למתחילים הם הפתרון המושלם. הם בדרך כלל רחבים, יציבים, צפים ובעלי נפח גבוהה במיוחד, מה שהופך אותם אידיאליים ללימוד יסודות הגלישה. הגלשן למתחילים נועד להציע יציבות ולעזור להם לפתח את כישוריהם. ברגע שתרגיש בנוח על גלשן כזה תוכל להתקדם לגלשן מתקדם בעל יכולות ביצוע וצבירת מהירות גבוהות יותר.

גלשן רוח Freeride: גלשני רוח Freeride הם גלשני אולראונד מגוונים ומתאימים לרוב גולשי הרוח. הם מציעים איזון טוב בין מהירות ויציבות. לוחות אלו הם בדרך כלל רחבים, מספקים יציבות מצוינת ובעלי יכולת צבירת מהירות גבוהה תוך שמירה על יכולת שליטה גבוהה של הגולש בזמן הגלישה. אם אתה גולש רוח שרוצה להנות ממגוון תנאי רוח וים, ומחפש גלשן שמסוגל לעשות כמעט הכל, גלשן פרירייד הוא בחירה מעולה בשלב הזה.

גלשן רוח RACE: גלשני רוח RACE מתוכננים בעיקר לגלישה במהירות מירבית. גלשנים אלו הם ארוכים וצרים. הם טכניים מאוד ודורשים רמת שליטה גבוהה בגלשן. דגמים אלו מושלמים לגולשי רוח תחרותיים שרוצים לקחת על עצמם את האתגר של גלישה תחרותית במהירות גבוהה. או לגולשים מתקדמים שרוצים לעוף על המים במהירות הגבוהה ביותר שיש. הם דורשים מיומנויות גבוהה ופחות סלחניים למתחילים.

גלשן רוח WAVE: גלשני רוח WAVE מותאמים לגולשים מתקדמים שנהנים לרכוב על גלים ולגלוש בתנאי ים מאתגרים עם רח חזקה וים גבוה. הם קצרים, קלים ובעלי יכולת תמרון גבוהה כדי להתמודד עם התנאים הדינמיים של הגלים והרוח. לגלשנים אלו יש עיצוב ספציפי ומיוחד המאפשר להם להתמודד עם התנאים המאתגרים ביותר ולשמור על רמת תמרון וביצוע גבוהה. דגמים אלו הם הטובים ביותר לגולשים מנוסים שרוצים לאתגר את עצמם בתנאים קיצוניים יותר.

גלשן רוח FREESTYLE: גלשני פריסטייל בנויים לטריקים אקרובטיים ותמרונים באוויר. הם נוטים להיות קצרים מאוד, קלים ובעלי עיצוב קומפקטי כדי לאפשר זריזות רבה במים ויכולת קפיצה ועלייה מהירה מהים לתמרונים אוויריים. גלישת רוח בסגנון פריסטייל עוסקת ביצירתיות ובסגנון, והדגמים הללו נועדו לאפשר לגולשים לבצע קפיצות וטריקים ולקחת את גלישת הרוח שלהם לקצה מבחינת הדגמת יכולות ויצירתיות.

בחירת גלשן רוח - פריגל

מתאימים את הגלשן לפי תנאי הים והרוח

גלישת רוח היא ספורט שקשור באופן אינטימי לאלמנטים של הטבע. בין אם אתם גולשים במים שקטים או רוכבים על גלים מאתגרים, התאמת גלשן הרוח שלכם לתנאי הים והרוח המשתנים ללא הרף חיונית לחוויה מהנה ובטוחה.

מכירים את תנאי הרוח

התנאים שבהם תגלשו משפיעים בצורה ניכרת על בחירת הגלשן שלכם. בגדול, אם עוצמת הרוח שאתם גולשים בה בדרך כלל היא רוח קלה בין 5 ל 15 קשרים, תעדיפו גלשן בעל נפח גבוה יותר. לעומת זאת, אם עוצמת הרוח שאתם גולשים בה היא רוח חזקה שבין 15-25 קשרים, תעדיפו לבחור גלשני רוח עם נפח בינוני ולא גדול מדי שיקשה את השליטה שלכם בגלשן ברוחות חזקות.

רוחות חלשות: כאשר הרוחות חלשות (5-10 קשרים), חיוני לבחור מפרש גדול יותר וגלשן רחב בעל כושר ציפה גבוה. שילוב זה ממקסם את יכולותו של הגלשן לנוע על פני המים ברוח חלשה ויאפשר לתפוס אפילו את הרוח העדינה ביותר. גולשים מתחילים יתאמנו בתחילת דרכם ברוחות קלות סלחניות יותר, מה שמאפשר להם לבנות את היכולות שלהם לאט ובבטחון.

רוחות מתונות: רוחות מתונות (10-15 קשרים) מאפשרות יותר גמישות. הגולש יכול לבחור גודל מפרש שמתאים לרמת המיומנות וההעדפות שלו. ולהתאים אליו את נפח הגלשן הרצוי לפי מצב הים ורמת הגלישה שלו. למי שנהנה ממהירות, מפרש גדול יותר עשוי לספק יותר ריגוש. בעוד מפרש קטן יותר יעניק יותר שליטה ונוחות בגלישה, במיוחד לגולשים מתחילים.

רוחות חזקות: כשהרוחות מתגברות והופכות לחזקות (17-25+ קשרים) זה הזמן של הגולש להקטין את גודל המפרש כדי לשמור על שליטה ולמנוע “אובר-פוואר”, מצב בו הרוח חזקה מדי והשליטה על הציוד בזמן הגלישה הופכת קשה במיוחד.. גולשים מתקדמים מעדיפים לרוב מפרשים קטנים יותר ברוחות חזקות כדי להשיג את השילוב הרצוי בין כוח, תמרון ושליטה גבוהה. כמו כן, ככל שהרוח מתחזקת ניתן להקטין את גודלו של הגלשן. גלשן גדול מדי ברוח חזקה יהיה קשה לגלישה ושליטה במיוחד לגולשים מתחילים.

אדם גולש בגלשן רוח

תנאי הים והגלים

פרמטר חשוב נוסף הוא תנאי הים בהם אתם גולשים. אם אתם גולשים בעיקר בחופי הים התיכון, בהם תנאי הים משתנים בכל יום בין ים שטוח לחלוטין לים גלי, תעדיפו לבחור גלשן עם נפח גבוה יותר שייתן לכם מענה כאשר הים גלי יותר. לעומת זאת, אם אתם גולשים בעיקר בחופי אילת או הכינרת, שם הים שטוח במהלך כל השנה, תוכלו לבחור בגלשן עם נפח קטן יותר.

ים רגוע ושקט: במים שקטים ושטוחים, ניתן להשתמש בסוגי גלשנים שונים, אבל לוחות פרירייד או רייס הם אפשרויות פופולריות ומתאימות ביותר. גלשנים אלו מספקים יציבות ושליטה ומאפשרים עלייה מהירה לפלנינג וצבירת מהירות.

ים צ’ופי: כשהמים הופכים לסוערים יותר בעקבות רוח חזקה או שיש גלים קטנים. גלשני WAVE או FREEWAVE (שילוב של שני הדגמים הנפוצים פרירייד-פריסטייל-וייב) הם הבחירה הנפוצה ביותר. הם יאפשרו רמת תמרון גבוהה אך ישמרו על שליטה גבוהה למרות הים המאתגר. בתנאים כאלו יעדיפו הגולשים להרכיב את המפרש הקטן ביותר שהם יכולים בהתאם לעוצמת הרוח כמובן כדי לשמור על רמת שליטה גבוהה.

ים גלי: כאשר הים הופך להיות סוער וגלי במיוחד. בחירה בגלשן ייעודי לרכיבה על גלים וים בסוער הוא חיוני. דגמים אלו קצרים, ומעוצבים כדי להקנות רמת ביצוע גבוהה בשילוב עם שליטה מעולה גם בתנאים הקיצוניים ביותר. הם מתמרנים במיוחד ומיועדים לביצוע סיבובים מהירים, תריגלים, קפיצות וגלישה מאתגרת. לרוב, ים סוער וגלי יגיע בשילוב של רוח חזקה במיוחד (בעיקר בסערות החורף) ולכן מפרש קטן וקומפקטי יאפשר שליטה גבוהה, נוחות ויכולת תמרון גבוהה בגלים.

בוחרים את נפח הגלשן המתאים

גלישת רוח עוסקת באיזון המושלם, לא רק מבחינת כישורים, אלא גם בציוד שתבחרו. מציאת נפח הגלשן המתאים היא חיונית כדי להבטיח חוויה חלקה ומהנה על המים. אז בואו נעשה קצת סדר על מנת להבין איזה גלשן רוח מתאים לכם.

מקמו את עצמכם על הציר הבא: אם אתה גולש כבד/גבוה, רמת גלישה מתחיל, תנאי ים של רוח חלשה וגלישה בים התיכון, אתה תבחר בגלשן של 160 ליטרים ומעלה כגלשן הראשון שלך. בקצה השני, אם אתה גולש קל/נמוך, רמת גלישה בינוני/מתקדם, תנאי ים של רוח חזקה וגלישה בים תיכון ואילת. אתה תבחר בגלשן רוח בין 130-150 ליטרים. אם אתם נמצאים על הרצף שבין הקצוות האלו. תבחרו בגלשן בנפח של בין 140-160 ליטרים.

עכשיו אחרי שקראתם את המאמר, אתם כבר צעד אחד קדימה לעבר הגלשן החדש שלכם. אם בכל זאת אתם מרגישים שחסר לכם עוד מידע מקצועי שיעזור לכם לעשות את הבחירה הכי נכונה עבורכם, אל תהססו להתקשר אלינו ולהתייעץ. אנחנו כאן כדי לעזור לכם…
ניפגש במים, צוות פריגל!

אודות המחבר:

Accessibility Toolbar