ההזמנה שלך

משלוח חינם* ברכישה מעל 350 ש״ח

איך לבחור גלשן גלים

איך לבחור גלשן גלים?

איך לבחור גלשן גלים
איזה גלשן מתאים לי? כל מה שחשוב לדעת לפני שקונים גלשן גלים ראשון

אין תחושה יותר טובה בעולם, מאשר להיכנס לחנות גלישה, לראות את מגוון הגלשנים אשר מונחים על הסטנדים השונים, לגעת בהם, להתלהב מהם ובסוף לצאת מהחנות עם גלשן גלים חדש ביד וחיוך ענק מרוח על הפנים!

כן, אנחנו גולשים וזה מה שמלהיב ומרגש אותנו. אבל, בתור מועדון וחנות גלישה הפועלת מעל 40 שנים בתחום, אנחנו נתקלים בלא מעט גולשים, בעיקר גולשי גלים מתחילים או כאלו אשר עוברים מגלשן סופט לגלשן קשיח ומגיעים אלינו לאחר שרכשו גלשן גלים שאינו מתאים לרמתם ולמידותיהם, ולכן הם נאלצים להגיע ולהחליף לגלשן גלים אחר אשר יתאים להם ויקח את הגלישה שלהם צעד אחד קדימה.

איך זה קורה?

כמו בכל תחום ספורט, מגוון גלשני הגלים שיש בשוק כיום הוא עצום, ועל מנת להתמצא בו ולדעת בדיוק איזה גלשן גלים מתאים לכם ומה לרכוש, אתם צריכים ניסיון והבנה בסיסית של כמה גורמים אשר משפיעים על בחירת גלשן הגלים שלכם.

מה שקורה בדרך כלל, זה שגולשים אשר מעוניינים לרכוש גלשנים למתחילים לפעמים מקבלים מידע שגוי, או שאתם לא מקבלים מידע בכלל, לא מתייעצים ולוקחים את ההחלטה על גלשן הגלים שמתאים לכם לבד. בעצם, אתם לוקחים החלטה מקצועית שיכולה להשפיע על כל המשך הקריירה שלכם בתור גולשי גלים, בלי להתייעץ עם איש מקצוע, גולש ותיק שמבין בסוגי גלשנים והתאמתם לסוגי גולשים ורמות שונות.

סיבה נפוצה שנייה לבחירת גלשן גלים שאינו מתאים לכם. היא מה שנקרא “לקפוץ מעל הפופיק”. לצערנו אנחנו נתקלים בתופעה זאת המון, והיא נגרמת כאשר גולש חושב או מרגיש שהוא נמצא ברמת גלישה מסוימת, למרות שהוא עדיין לא נמצא שם. ולכן רוכש גלשן שהוא חושב שמתאים לרמה שהוא נמצא בה. מה שנגמר בקניית גלשן שאינו מתאים ובזבוז של זמן יקר וכסף.

 

איזה גלשן מתאים לי?

קודם כל, התייעצו עם מישהו שבאמת מבין, התייעצו עם מומחה בגלישה.
אנחנו לא מזלזלים בחבר גולש הגלים התותח שלכם שחזר הרגע מסיבוב בגלים הכי טובים בעולם, ואומר לכם שאתם צריכים גלשן שורט בורד (ההסבר יגיע בהמשך) על מנת לגלוש כמוהו. אבל תזכרו שני דברים, אחד הגלים של קוסטה ריקה הם לא הגלים של ישראל ודבר שני החבר הזה כבר שנים לא היה במצב שלכם, נאבקים לגלוש על גלשן גלים קטן ולא מתאים.

אז תסמכו עלינו בנושא הזה, עדיף לקבל את הייעוץ שלכם במקום שמתמקצע בללמד אנשים לגלוש, ולהתאים להם את הגלשן גלים שהכי מתאים להם ברמה שהם נמצאים בה בכל זמן נתון.

אוקיי הבנתי אותך! אבל בכל זאת, איזה גלשן גלים מתאים לי?

בחירת גלשן גלים מתאים עשוי להיות תהליך מבלבל, במיוחד לגולשים מתחילים עם ניסיון מועט בגלישה וחוסר הבנה של ההבדלים בין סוגי הגלשנים השונים והתאמתם לרמת הגלישה שלהם.

בבחירת גלשן יש להתחשב בכמה פרמטרים בסיסיים וחשובים שיעזרו לאפיין את הצרכים הספציפיים של הגולש ולהבטיח שהבחירה תביא לתוצאה הטובה ביותר והתאמה נכונה של הגלשן לשימוש, רמה ותנאי הים שבהם הוא גולש.

במדריך הבא נסביר באילו מאפיינים חשוב להתחשב כאשר באים לבחור גלשן גלים מתאים. מה שיגדיל את הסיכוי שתצאו עם גלשן גלים שתואם את הדרישות הספציפיות שלכם בתור גולשים.

 

המאפיין הראשון – רמת הגלישה שלך

רמת הגלישה של הגולש היא אולי אחד הפרמטרים החשובים ביותר בכל מה שנוגע לבחירת גלשן חדש. פעמים רבות אנחנו נתקלים בגולשים מתחילים שמתקשים להסביר לנו בצורה אמתית וכנה מהי רמת הגלישה שלהם. התוצאה היא התאמה ובחירת גלשן לא נכונה אשר עלולה לפגוע בהתקדמות של הגולש. לפני שאתם ניגשים לבחירת הגלשן, תשאלו את עצמכם (ותענו בכנות) מהי רמת הגלישה שלי? אפשר לחלק בצורה גסה את רמת הגלישה לפי הסרגל הבא:

  1. מתחיל – נמצא בשלבים ובשעות הראשונות של לימוד ותרגול גלישה. עדיין מתקשה לתפוס גלים לבד.
  2. בינוני – נמצא בשלבים מתקדמים יותר בגלישה. מסוגל להבין את תנאי הים, מיקום נכון בים על מנת לתפוס גלים (גם אם זה רק גלי קצף) ותופס גלים לבד באופן עקבי.
  3. מתקדם – תופס גלים פתוחים (לא גלי קצף) באופן קבוע, מבין את תנאי הים ויודע לקרוא את השינויים של הים במהלך הגלישה, תופס פינה על הגל (לא גולש ישר לחוף אלא על החלק הירוק של הגל כאשר הוא נשבר) ומצליח לתמרן ברמה בסיסית ומעלה על הגל במהלך הגלישה.
  4. מקצוען – גולש כמה שנים ברמה גבוהה מאוד, תופס גלים במגוון תנאי ים ובעל כושר תמרון ורמת ביצועים גבוהה על הגל. מסוגל לגלוש גם בחורף בגלים גבוהים וחזקים ובעל הבנה עמוקה של תנאי הים והשינויים שלו במהלך הגלישה. בעל כושר ויכולות פיזיות גבוהות המאפשרות לו לתפוס מספר גלים בכל סשן מבלי להתעייף.

 

בחירת נפח גלשן מתאים

בחירת נפח גלשן מתאים לגולש היא קריטית בעת בחירת הגלשן. נפח גלשן גלים מחושב לפי כמות הליטרים (LITER) שיכולים להיכנס בשטח הגלשן כולו. ככל שנפח הגלשן גבוה יותר, ככה כושר הציפה שלו טוב יותר ולכן הרבה יותר קל לתפוס איתו גלים ולהתקדם בגלישה במהירות ויעילות. ולהפך, ככל שהנפח נמוך יותר, הוא מציף פחות ולכן יהיה יותר קשה לחתור ולהיכנס איתו לגלים. גלשנים עם נפח גבוה מתאימים יותר לגולשים מתחילים/בינוניים שצריכים כושר ציפה וחתירה גבוה. ואילו גלשני עם הפח נמוך מתאימים לגולשים מתקדמים/מקצוענים שמעדיפים רמת תמרון וביצועים גבוהות על פני כושר ציפה וחתירה.

 

נפח גלשני גלים

חשוב לציין – טבלאות מסוג זה נותנות תמונה כללית בלבד וחשוב לזכור שיש שוני רב בין גולשים שונים כגון גובה, רמת הכושר, ניסיון קודם בספורט ימי אחר ועוד. הטבלה הזאת אמורה לתת לכם כיוון כללי לגבי הנפח שהגלשן שלכם אמור להיות בו לפי רמת הגלישה שלכם ומשקל הגוף.

מאפיינים נוספים שיש לשקול בעת בחירת הגלשן

מלבד נפח הגלשן, ישנם מספר מאפייני עיצוב של הגלשן שכדאי לבדוק לפני שרוכשים אותו על מנת להגיע להתאמה מריבית לגולש.

אורך הגלשן:

אורך הגלשן משפיע על כושר החתירה שלו ועל הכניסה שלו לגל. בדרך כלל ככל שהגלשן ארוך יותר, הוא חותר מהר יותר ולכן קל יותר לתפוס איתו גלים. לגולשים מתחילים, גלשן ארוך עם הרבה נפח יקל מאוד את כל נושא החתירה והכניסה לגל. מצד שני, גלשן ארוך מאוד הוא בדרך כלל בעל יכולות תמרון נמוכות ולכן גולשים מתקדמים אשר מחפשים רמת ביצועים גבוהה יעדיפו גלשן קצר יותר עם יכולות תמרון וביצוע גבוהות. חשוב לזכור! שאתם בוחרים גלשן אתם צריכים להסתכל על הגלשן ולבחון את כל הפרמטרים הידועים לכם כגון אורך, רוחב ונפח. ולא לבחור לפי מאפיין אחד בלבד. כל גלשן הוא יצירה בפני עצמו ולכן יתכן ותיתקלו בגלשן ארוך יחסית עם נפח נמוך ולהפך. שאתם בוחרים גלשן, תפעילו שיקול דעת ותנסו לאסוף כמה שיותר פרטים על הגלשן בכדי ליצור תמונה מלאה לגביו ולגבי מידת ההתאמה הצפויה לכם.

בחירת סגנון גלשן 

סגנון הגלשן משפיע בצורה ישירה על הדרך בה תגלשו במים, רמת התמרון של הגלשן, תנאי הים והגלים להם הוא מתאים בצורה הטובה ביותר ועוד. חשוב לבחור את סגנון הגלשן לפי רמת הגלישה שלכם והגלים בהם אתם מתכוונים לגלוש בדרך כלל. בגדול, גלשנים קצרים עם נפח נמוך מתאימים לגולשים מתקדמים המחפשים לגלוש בגלים חזקים ולבצע ביצועים אגרסיביים על הגל. ואילו גלשנים ארוכים ומלאי נפח מתאימים לגולשים מתחילים/בינוניים המחפשים לתפוס כמה שיותר גלים, יציבות, נוחות חתירה וכניסה לגל מהירה. ולעומת זאת אינם מחפשים גלשן עם יכולות תמרון אגרסיביות.

 

גלשן גלים פאן בורד

גלשן גלים מסוג פאן בורד הינו גלשן גלים ארוך יחסית (באורך של בין 9′-7′ פיט), עם הרבה נפח ועיצוב נוח וידידותי למשתמש. גלשן גלים כזה נועד לתת מענה לגולשים מתחילים קלי משקל, לגולשים אשר עוברים מסופט לגלשן גלים קשיח ראשון, ולגולשי גלים מתקדמים אשר מעוניינים בגלשן מציף אשר יכול לתפוס הרבה גלים גם בגלים נמוכים וחלשים. כמו שאמרנו, הגלים פה בארץ אינם חזקים וגבוהים כמו גלים באוקיינוס במקומות שונים בחו”ל ולכן גלשן גלים פאן בורד מאוד מתאים לגולשים מתחילים ובכלל לגולשים אשר רוצים לתפוס המון המון גלים בכל פעם שהם נכנסים לים, ולהתקדם בצורה מהירה וקלה יחסית. אם אתם גולשים מתחילים, ואתם רוצים ללמוד את הבסיס בצורה נכונה וקלה, לתפוס המון גלים וללמוד את מיומנויות הבסיס כמו תפיסת פינה, ירידה של דרופים וכניסה לגל בחתירה. כדאי שתחפשו לכם גלשן פאן בורד רחב ויציב שיתן לכן מענה ויקדם את הגלישה שלכם מהר יחסית.

לצפייה בגלשני פאן בורד לדוגמה


גלשן גלים לונגבורד

גלשן גלים מסוג לונגבורד הינו גלשן ארוך (מעל 9′ פיט) בעיצוב קלאסי. בשנות ה-50 וה-60 גלשני הלונגבורד היו הגלשנים הנפוצים ביותר מכיוון שאלו היו הגלשנים היחידים שהיו בשוק. בשנים אלו הגלשנים היו ארוכים מאוד, בעלי עיצוב רחב ויציב אשר מאפשר לגולשים לתפוס גלים בקלות וללכת על הגלשן לאורכו עם המון סטייל.

רק בשנות ה-70 הגיעו גלשנים בעלי עיצוב קצר יותר ורמת ביצועים גבוהה. כיום, גלשני הלונגבורד עדיין בשימוש ואפילו תופסים תאוצה בשנים האחרונות בקרב גולשי גלים ישראלים רבים. למה? מכיוון שגלשנים אלו מאוד נוחים לחתירה ולתפיסת גלים, והם יציבים מאוד ונוחים לגלישה על הגל. יחד עם זאת, רמת הביצועים שלהם יחסית לגלשנים קצרים היא נמוכה יותר. וקשה יותר לעשות איתם פניות חדות ואגרסיביות. הם יותר מתאימים לגולשים אשר רוצים לגלוש בסגנון רגוע וזורם על הגל, ולתפוס יותר גלים מכולם כשהם נכנסים למים.

מכיוון שהם גדולים ומציפים, גם גלשני לונגבורד יכולים להתאים לגולשי גלים מתחילים יחסית או כאלו שרוצים לעבור מגלשן סופט לגלשן קשיח וכמו כן, לגולשים ותיקים אשר אוהבים את סגנון הגלישה הרגוע יותר.

לצפייה בגלשני גלים לונגבורד – לחצו כאן

 


גלשן גלים שורטבורד

גלשן גלים מסוג שורט בורד הוא גלשן קצר יחסית (באורך של מתחת ל 7′ פיט), בעל נפח נמוך ורמת ביצועים גבוהה. גלשני שורט בורד נועדו על מנת לנצל את המירב מכל גל, ולבצע עליו את הביצועים הכי חזקים ואגרסיביים שאפשר. הם רדיקלים, קלי משקל ובעל עיצוב חד יותר ואגרסיבי יותר.

גלשני שורט בורד מתאימים לגולשי גלים מתקדמים או לגולשי גלים קלי משקל אשר עוברים מגלשן סופט לגלשן קשיח ראשון. אבל! עליכם לזכור שבדרך כלל מדובר בגלשנים עם נפח נמוך שקשה מאוד לתפוס איתם גלים, הם הרבה פחות מציפים, קשה יותר להיכנס איתם לגלים, והם הרבה פחות יציבים על הגל עצמו.

לצפייה בגלשני גלים שורט בורד לחצו כאן.

 

גלשן סופט

גלשן סופט הינו גלשן המוגדר כגלשן לימודי. הוא משמש בעיקר גולשים מתחילים בשלבים הראשונים שלהם, או ככלי ללימוד בבתי ספר לגלישה. גלשן זה מצופה בחומר רך (ומכאן שמו), אשר מונע חבלות בזמן לימוד הגלישה. הוא בעל נפח גבוה וכושר ציפה מעולה. גלשן סופט מתאים בעיקר לגולשים מתחילים אשר מתרגלים בגלים חלשים ונמוכים יחסית. כיום יש גם גלשני סופט אשר מוגדרים “פרפורמנס” אשר משלבים בין יכולת הציפה ונוחות המשתמש לבין רמת ביצועים גבוהה יותר. הם משמשים בדרך כלל גלשני מעבר לגולשים מתחילים/בינוניים אשר מעוניינים לעבור מגלשן סופט לגלשן קשיח. 

בחירת חומר הגלשן

חברות שונות מייצרות גלשנים מחומרים שונים ומגוונים. באופן כללי ניתן לחלק את רוב הגלשנים לשלוש קטגוריות: קשיח מחומרים מורכבים, קשיח עם ציפוי פולימר, גלשני סופט.

קשיח מחומרים מורכבים

גלשן זה עשוי בשילוב של כמה חומרים. ראשית, ליבת הגלשן עשויה מקצף קל משקל (EPS או PU). והחלק החיצוני בנוי בשילוב של חומר מורכב כגון אפוקסי, עץ, סיבי קרבון או פיברגלאס (סיבי זכוכית). בעזרת יישום של דבק תעשייתי עמיד, מתקבלת הצורה של הגלשן והוא הופך לקשיח במיוחד ועמיד לאורך זמן. גלשנים אלו נחשבים מתקדמים, קלים ועם יכולת תמרון וביצוע גבוהות בדרך כלל. גלשן גלים מאפוקסי (או חומר מורכב אחר) מתאימים בדרך כלל לגולשים בינוניים/מתקדמים ומקצוענים.

קשיח עם ציפוי פולימר

גלשן זה עשוי מליבת קצף מצופה בחומר פולימרי עמיד וחזק בצורה יוצאת דופן. הפולימר מתיישב על הגלשן בעזרת תהליך שלוחץ שתי יריעות מהחלק התחתון והעליון של הגלשן. ובעזרת חום גבוה ולחץ עצום מחבר את שתי היריעות יחדיו ויוצר גלשן אחד שלם. היתרון הענק של שיטת הייצור הזאת היא העמידות המדהימה לאורך שנים. מצד שני, פולימר נחשב חומר כבד יותר (ביחד לחומרים המורכבים) והתוצאה היא גלשן עם יכולת תמרון מוגבלת יותר. גלשן גלים עם ציפוי פולימר מתאים במיוחד לגולשים מתחילים מכיוון שהוא עמיד מאוד, נוח לשימוש ונמכר במחירים נמוכים בהרבה מגלשנים מתקדמים יותר.

גלשן סופט

כפי שהוסבר למעלה, גלשן סופט עשוי מליבת קצף מצופה חומר רך (EVA). הוא נוח מאוד לשימוש ומגן על הגולש מפני מכות בשל הציפוי הרך. גלשני סופט הם קלים יחסית, עמידים ונוחים מאוד לשימוש במיוחד לגולשים מתחילים.

גם כאן, עליכם לזכור את הכלל שדיברנו עליו מקודם. הגלים בישראל חלשים יחסית, ולכן גולש לא מנוסה, אשר מנסה להתקדם בגלישת הגלים שלו על גבי גלשן שורט קטן ולא מציף. הוא מתכון לתסכול רב וחוסר התקדמות לאורך זמן.

אלו סוגי הגלשנים העיקריים והנפוצים ביותר שניתן למצוא בחנויות הגלישה, אך כל קטגוריה כזאת מתחלקת לעוד תתי קטגוריות רבות, גם בתוך גלשני הפאן בורד והשורט בורד לדוגמא יש המון סוגי גלשנים שונים, נפחים שונים, עיצובים שונים ועוד.

לכן, אין דרך טובה יותר לוודא שאתם אכן קונים את גלשן הגלים שמתאים לכם, מאשר להתייעץ עם מועדון גלישה ותיק ומנוסה.

 

5 גלשני גלים מקצועיים במחירים מיוחדים

מעולה! איפה אני מוצא מועדון או חנות גלישה?

לשמחתכם, בארץ פזורות חנויות גלישה רבות אשר מציעות גלשני גלים לכל הרמות, בדקו באינטרנט איפה ממוקמת חנות גלישה כזאת קרוב לביתכם, והרימו טלפון. אנחנו מציעים לכם להגיע לחנות באופן פיזי, על מנת שהמוכרים בחנות יוכלו לראות אתכם, את הגובה והמשקל שלכם, ולדבר איתכם על מנת להבין באופן הטוב ביותר מהי רמת הגלישה שלכם ומהו גלשן הגלים שהכי מתאים לכם.

אצלנו למשל, במועדון וחנות הגלישה פריגל, אנחנו גם מעבירים קורסים בגלישת גלים ושיעורים פרטניים וגם מייבאים גלשני גלים אשר מתאימים לכל הרמות ובמיוחד לגולשי גלים מתחילים ולגולשים שעוברים מגלשן סופט לגלשן קשיח.

מה זאת אומרת מתאימים במיוחד?
אנחנו מייבאים גלשני גלים אשר עוצבו במיוחד לגולשים מתחילים ולצרכים שלהם, גלשנים מציפים מאוד, חזקים מאוד ועמידים לאורך זמן שאינם סובלים משברים ופיצוצים, קלים לחתירה ונכנסים מהר לגלים.

בתור מתחילים, או כאלו שרוצים להתקדם מהר ולתפוס מלא גלים, זה בדיוק מה שאתם צריכים. אם תרכשו גלשן שורט קטן עם רמת ביצועים גבוהה, זה ממש לא אומר שתצליחו לגלוש עליו וכנראה שתצאו מכל ביקור בים עם תסכול רב. לעומת זאת, עם תרכשו את הגלשן הנכון עבורכם, אתם תתפסו מלא גלים (וזאת הדרך הבטוחה ביותר להתקדם ולהשתפר בכל פעם), תעשו המון כיף בכל ביקור בים, ותצאו עם חיוך ענק על הפנים שלכם ואין ספור גלים וחוויות חדשות.

וזה בדיוק מה שאתם רוצים!

אנחנו לא יודעים אם תחליטו להקשיב לנו ולהתייעץ איתנו לפני שאתם רוכשים את הגלשן הראשון שלכם, אבל אם תעשו את זה, אנחנו מבטיחים לכם שתצאו עם גלשן גלים ראשון שתפור בדיוק לרמתכם, וחיוך ענק על הפנים.

אודות המחבר:

Accessibility Toolbar