ההזמנה שלך

משלוח חינם* ברכישה מעל 350 ש״ח

שמירה על ציוד גלישת רוח

המדריך המלא לשמירה על ציוד גלישת הרוח שלכם

למדתם כבר לגלוש רוח? ברכותינו! ברוכים הבאים לספורט מדהים ומלא אדרנלין שיעשה לכם טוב לגוף ולנפש בכל פעם שתגיעו לים.
אם אתם גולשים מתחילים, אז ודאי עלתה בכם המחשבה של קניית ציוד גלישת רוח חדש או ציוד גלישה משומש. בשוק יש אפשרויות רבות לקניית ציוד חדש או משומש המתאים למגוון רמות גלישה, תנאי ים ויכולת כלכלית. אך מה קורה לאחר קניית הציוד? האם יש צורך בתחזוקה שוטפת של הציוד על מנת לשמור על אורח החיים שלו וליהנות ממנו לאורך זמן? 

התשובה החד משמעית היא כן. גם לאחר הקניית הציוד, וזה לא משנה אם אתם גולשים מתחילים או ותיקים עטורי ניסיון. שמירה על ציוד גלישת הרוח שלכם היא הכרחית ויכולה לעשות את ההבדל בין ציוד איכותי אשר נשמר לאורך שנים. לבין ציוד בלוי שזקוק לתיקונים, החלפות ובזבוז כסף מיותר. 

ציוד גלישת רוח, מורכב ממגוון רב של חלקים שונים אשר מרכיבים ביחד את המערך השלם. החלקים העיקריים של מערך הרוח השלם הם: גלשן רוח, מפרש, תורן, מנור, המאריך והקרדן. כל אחד מן החלקים האלו זקוק לתשומת לב וטיפול באופן שוטף. 

במיוחד למענכם, הכנו את המאמר המקיף לשמירה על ציוד הרוח שלכם בצורה הטובה ביותר. המאמר מחולק לנושאים לפי חלקי המערך השונים, ולאחר שתקראו אותו תבינו כיצד לשמור על הציוד שלכם על הצד הטוב ביותר ולאורך זמן.

 

כיצד לשמור ולתחזק את הגלשן?

 

אדם גולש בגלשן רוח

אין ספק, שאחד החלקים החשובים ביותר הוא הגלשן שבחרתם לגלוש עליו. כל גולש רוצה לשמור על הגלשן שלו לאורך זמן בכדי שיוכל להנות ממנו במים כמה שיותר ולשמור על ערכו לאורך שנים. אבל איך עושים את זה?

ראשית, הימנעו מחשיפה מיותרת של גלשן הרוח לשמש ולחום: כאשר אינכם משתמשים בגלשן במים, הניחו אותו במקום מוצל ומוגן מחום. שמש ישירה וחום גבוה עלולים לפגוע בשלמות הגלשן ובאיכותו. אם ישנה אפשרות, אחסנו את הגלשן בתיק ייעודי אשר ישמור עליו מפני פגעי מזג האוויר. חשיפה של גלשן הרוח שלכם לחום ולשמש לאורך זמן כאשר הוא מחוץ למים, עלולה לפגום בשלמות השכבות ממנו עשוי גלשן הרוח, ולגרום לפגיעות כגון דה-למינציה של השכבות המרכיבות את הגלשן. במקרי חום קיצוניים אף ייגרם הרס של הגלשן ואי יכולת לתקן אותו ולהשתמש בו שוב. 

בנוסף, אל “תשחקו” עם בורג הלחץ: בגלשן רוח מותקן בורג אשר מטרתו לשחרר את הלחץ מהגלשן במקרים שונים כגון טיסות, נסיעות ארוכות או תיקונים. אם אין צורך, אל תגעו בבורג הלחץ ואל תנסו לכוון אותו. אם בורג הלחץ יישאר פתוח אפילו למחצה, מים עלולים להיכנס לגוף הגלשן בזמן הגלישה ולפגוע בשכבות הגלשן הפנימיות. מצב כזה עלול ליצור נזק בלתי הפיך.

גורם חשוב נוסף בשמירת הגלשן לאורך זמן, היא תשומת לב למקום בו אתם מניחים אותו ומרכיבים אותו לפני ואחרי הגלישה. הרכיבו את הגלשן על משטח רך. בזמן הרכבת הציוד, וודאו שאתם מניחים את הגלשן שלכם על משטח רך אשר אינו יכול לפגוע בגלשן, לשרוט אותו או לגרום לו לסדקים ופיצוצים. לדוגמא, השארת הגלשן על אספלט אינה מומלצת ועלולה לפגוע בגלשן. נסו למצוא משטחים רכים יותר כגון דשא או חול להניח עליהם את הגלשן לפני הכניסה למים.

לצפייה במגוון גלשני רוח של החברות הטובות בעולם – לחצו כאן

 

כיצד לשמור ולתחזק את המנור?

המנור, החלק שבעזרתו אנו מחזיקים את המערך שהוא עומד על גבי גלשן הרוח שלנו, שולטים על הכוח שנוצר בעזרת הרוח על גבי המפרש ומבצעים היגוי ושינוי כיוון. כמו בכל חלקי הציוד האחרים, שימוש נכון ושמירה על המנור תאריך את חייו ותאפשר לכם ליהנות ממנו לאורך שנים עם מקסימום ביצועים.

 

מנור לגלישת רוח

אז כיצד תשמרו על המנור שלכם על הצד הטוב ביותר?

ראשית, שיטפו המנור במים מתוקים לאחר הגלישה על מנת להוריד מי מלח וחול מחלקי המנור השונים. שימו לב במיוחד לחלקי החיבור ולחלקים בהם חול ומלח עלולים להצטבר ולפגוע בתפקוד המנור. הרכיבו את הציוד על משטח ללא מפגעים אשר עשויים לפגוע בשלמות המנור ובגריפ שלו. לדוגמא, הרכבה על משטח אספלט עלולה לפגוע במנור ואינה מומלצת!. בנוסף, אין לסגור את ראש המנור בצורה הדוקה או חזקה מידי. סגירת ראש המנור תתבצע בלחץ מתון אשר מספיק על מנת לשמור על המנור במיקומו הרצוי על התורן. אך מצד שני, לא בצורה חזקה מידי אשר עלולה לעוות את חלקי הפלסטיק של ראש המנור, לפגוע באיכותו לאורך זמן או ליצור לחץ גדול מדי על התורן אשר יכול לגרום להחלשותו בנקודת החיבור.

בגמר השימוש, סגרו את הקליפסים בחלק המאריך של המנור ואת ראש המנור. כאשר חלקי הפלסטיק אינם סגורים הם עלולים להיתפס או להיתקע במקומות שונים אשר יוציאו אותם ממקומם ויפגעו בשלמות המנור. למרות חוזקו היחסי של המנור, ציפוי הגריפ שעוטף את המנור ומאפשר אחיזה נוחה. רגיש יחסית לפגיעות ונוטה להיקרע כאשר לא מטפלים במנור, שוטפים אותו במים מתוקים ומוודאים הרכבה נכונה על משטח חלק וריק ממפגעים. שימו לב לדברים האלו ותהנו ממנור שלם ונוח לגלישה אשר ילווה אתכם לאורך זמן.

לצפייה במגוון מנורים בחנות הגלישה שלנו – לחצו כאן

 

כיצד לשמור ולתחזק את התורן?

תורן הוא החלק אשר מאפשר למפרש לקבל את הצורה שלו כאשר הוא מורכב כמערך שלם. 

התרנים של היום מיוצרים מחומרים חזקים וקלים כגון סיבי קרבון (פחמן), אשר מאפשרים גלישה בתנאי ים מאתגרים עם רוחות חזקות וגלים גבוהים. יחד עם זאת, על מנת שהתורן שלכם יחזיק מעמד לאורך זמן, ויאפשר לכם להנות מהאיכות שלו בכל גלישה מחדש. אתם צריכים לדעת איך לטפל ולתחזק אותו בצורה הנכונה.

תורן לגלשן רוח - פריגל

אז מה צריך לעשות על מנת לשמור על התורן במצב הטוב ביותר שניתן לאורך זמן?

ראשית, סיגרו את ראש המנור בעוצמה סבירה על גבי התורן. ראש המנור כולל סגירה מכנית אשר מתלבשת על גבי התורן ונסגרת בעוצמה מדויקת בכדי למנוע החלקה של המנור על גבי התורן בזמן הגלישה. גולשים רבים, נוטים להגזים בעוצמת הסגירה של ראש המנור על גבי התורן ובכך חושפים אותו לשחיקה וסכנת היסדקות. סגרו את המנור רק בעוצמה הנדרשת ולא יותר מכך! שנית, אין להשאיר את התורן חשוף לחום או לקרני השמש. חום ישיר וקרני שמש פוגעות באיכות התורן ועלולות לגרום לו לשחיקה מוקדמת, שברים וסדקים.

לאחר הרכבת המערך יש לשים את המערך במקום מוצל, כאשר התורן במתיחה מלאה, חשוף לחום גבוה לאורך זמן יש סיכוי גדול יותר שישבר. במידה והתורן נחשף לחום גבוה מאוד כאשר המערך מורכב, יש לטבול את המערך במים לקירור התורן לפני תחילת הגלישה.

גורמים חשובים אשר מסכנים את שלמות התורן, הם תנאי הים ובמיוחד גלי חוף. היזהרו משבירות גלי חוף. בזמן מעבר גלי חוף, וודאו שהמערך אינו במים, חשוף לעוצמת השבירה של הגלים. גלי חוף נשברים בעוצמה ועלולים לשבור תורן איכותי וחזק בקלות. אם ניתן, נסו להיכנס ממקום בחוף אשר פחות חשוף לשבירת גלי חוף.

זקוקים לתורן חדש או רוצים להכיר את המגוון הקיים? לחצו כאן

 

כיצד לשמור ולתחזק את המפרש?

אורך החיים של המפרש תלוי רבות באיכות החומרים, אך ניתן להאריך את השימוש בו על ידי נקיטת כמה צעדים פשוטים למדי.

ראשית שיטפו את המפרש לאחר סשן גלישה משאריות מלח, חול ולכלוך. המצאות לכלוך ושאריות מלח וחול עשויה לשרוט ולפגוע בחומרים מהם מורכב המפרש, לפגום באיכותו וחוזקו ולקצר את חייו. שנית, הרכיבו את המפרש על משטח נוח ומרופד כגון דשא. יש להימנע מהרכבה על משטחים חדים ומחוספסים כגון אספלט. הרכבה על משטח רך תמנע שפשופים וקרעים מיותרים על גבי המפרש וחלקי הבד שלו. ותאריך את חיי המפרש באופן משמעותי.

כאשר אינך גולש, השאר את המפרש במקום מוצל. חשיפה לחום וקרני שמש ישירות פוגעות במפרש לאורך זמן. לכן, כאשר אינך במים, הקפד שהמפרש יהיה מונח במקום מוצל ולא בשמש ישירה. בנוסף, במידה והמפרש נשאר מורכב בעת האחסנה. ההמלצה שלנו היא לשחרר לחץ מן המנור ומן המאריך ולא לשמור את המפרש מורכב כאשר הוא מתוח במצב גלישה.

לפני הכניסה למים, בדוק את המפרש שלך, מצבו ושלמותו. לפני כל שימוש במפרש, מומלץ לעבור במבט על המפרש לפני כל כניסה למים על מנת לוודא שאין חור או קרע באחד מחלקי המפרש אשר דורש תיקון. בעת שינוע של המפרש כאשר הוא קשור על הגג, מומלץ שהמפרש יהיה קשור מעל הגלשן ושאר הציוד ולא מתחת. קימוט אגרסיבי של המפרש עשוי ליצור שברים בחלונות מהם מורכב המפרש ולפגוע בו לאורך זמן.

בעזרת טיפים פשוטים אלו, ניתן להאריך את חיי המפרש באופן ניכר. עם קצת תשומת לב לפרטים הקטנים הציוד ישמר, וישמש אתכם לאורך זמן ויספק לכם שעות רבות של כיף והנאה במים!

לצפייה במגוון מפרשים מהחברות המובילות בעולם – לחצו כאן

 

כיצד לשמור ולתחזק את המאריך והקרדן שלכם

המאריך והקרדן הם אולי החלקים הקטנים ביותר במערך המפרש, אך חשובים לא פחות ודורשים תחזוקה שוטפת כמו שאר החלקים במערך. 

המאריך עשוי בדרך כלל אלומיניום חזק וקל, ומטבעת מתכת אשר מאפשרת כיוון של אורכו. השמירה העיקרית על המאריך היא הזזה של טבעת המתכת ממיקומה לאחר הגלישה ושטיפה במים מתוקים. כאשר משאירים את הטבעת במקומה לאורך זמן ללא שטיפה, היא נוטה לצבור קורוזיה ולהיתקע במקומה, לפעמים ללא אפשרות לשחרר אותה. לכן, לאחר כל גלישה או כמה גלישות, קחו את הזמן לשטוף את המאריך ואת חלקיו השונים בכדי למנוע הצטברות קורוזיה.

הקרדן הוא החלק המחבר בין מערך המפרש לגלשן הרוח שלכם. בחלקו האמצעי ישנו סליל עשוי גומי חזק ואיכותי אשר מאפשר תזוזה חופשית מצד לצד של הקרדן ואיתו המערך כולו. הגומי הזה נתון ללחץ אדיר בעת הגלישה. לכן אחת לכל פרק זמן של שנה וחצי-שנתיים בערך, מומלץ להחליף את הגומיה על מנת למנוע קריעה שלה בזמן הגלישה בעומק הים אשר עשויה לסכן אתכם ולגרום למצב בו אתם נשארים במים ללא יכולת להמשיך לגלוש על הגלשן ולחזור לחוף. לחלופין, אפשר להחליף את כל הקרדן פעם בשנתיים גם אם הגומיה עדיין לא מראה סימני עייפות או קרעים. עדיף ללכת על בטוח ולגלוש עם ציוד תקין ובטיחותי מאשר להצטער על כך בדיעבד. 

לצפייה במגוון אביזרי גלישת רוח שישפרו לכם את חווית הגלישה – לחצו כאן

 

לסיכום,

שמירה, טיפול ותחזוקה שוטפת של ציוד גלישת הרוח שלכם עשוי להאריך את חייו ולשמור על איכותו לאורך זמן.
טיפול נכון בציוד יבטיח שתהנו מציוד איכותי לאורך זמן ובכך גם תחסכו הוצאות מיותרות על טיפולים, החלפת ציוד ותיקונים אשר יכלו להימנע בעזרת שמירה נכונה על הציוד.

אם יש לכם עוד שאלות על ציוד גלישת רוח בכלל, ועל שמירה וטיפול נכון בציוד גלישת הרוח שלכם בפרט, צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור. 

שלכם, צוות פריגל.

אודות המחבר:

Accessibility Toolbar