ההזמנה שלך

משלוח חינם* ברכישה מעל 350 ש״ח

מדריך גלישת גלים

איך להתחיל לגלוש גלים? 9 טיפים לגולשים מתחילים

גלישת גלים, אחד מסוגי הספורט המהנים ביותר בעולם. מה יכול להיות יותר כיף מלבלות שעות על גבי שעות במים הנעימים, לתפוס גלים ולרכב עליהם עד החוף? לטעמנו אין הרבה דברים בחיים האלו שמשתווים לתחושה של לתפוס ולרכב על הגל. החיבור עם הכוח של הים, תוך כדי רכיבה על גל גבוה וכל האדרנלין זורם לך בגוף, הוא חיבור עמוק בין האדם לטבע שרק מי שחווה אותו יכול להבין באמת.

אבל שלא תבינו אותנו לא נכון, עם כל הכיף שבדבר, גלישת גלים הוא ספורט שדורש שעות של אימון בתוך הים. וההתחלה עשויה להיות קשה ואפילו מתסכלת. כל גולש מתקדם שתשאלו יספר לכם על הימים הראשונים בתור גולש גלים. חותר על הגלשן בין הגלים בלי להבין מה באמת אמורים לעשות, ואיך לכל הרוחות מצליחים לתפוס את הגלים בלי ליפול כל הזמן?

 

המדריך לגלישת גלים – 9 טיפים של גולשים ותיקים

אז מכיוון שאנחנו יודעים כמה ללמוד גלישת גלים יכול להיות קשה, החלטנו לתת לכם תשעה טיפים סופר חשובים שיעזרו לכם לצלוח את השלבים הראשונים שלכם בגלישה על הצד הטוב ביותר.

1. רק אימון גלישה מביא לשלמות, תגיעו כמה שיותר לים לגלוש

כמו בכל דבר בחיים, ובייחוד בעולם הספורט. על מנת להשתפר במה שאתם עושים, להבין בו ולהיות מקצוענים בתחום, צריך להתאמן כמה שיותר. מאחורי כל ספורטאי או גולש גדול שאתם רואים בים, ישנן שעות רבות של אימון בים על הגלשן, וביבשה בשיפור הכוש ר הגופני שלו.

גלישת גלים מתחילים

אם לא תגיעו לים בכל פעם שיש גלים, יהיה לכם קשה מאוד להשתפר באופן תמידי ולהגיע למצב בו אתם מסתדרים בים בכוחות עצמכם, תופסים מלא גלים ומבסוטים מהחיים. הגוף צריך להתרגל לכל כך הרבה דברים חדשים שהגלישה מביאה איתה כגון: חתירה בשכיבה על הגלשן, מעבר של הגלים, איפה הכי נכון לשבת בכדי לתפוס את הגל, מעבר משכיבה לעמידה ועוד. לכן, על מנת להגיע לרמת גלישה גבוהה, צריך לבלות כמה שיותר זמן באימון ותרגול של כל האלמנטים החדשים שהגוף והמוח צריכים להתרגל אליהם בכדי להיות גולשים טובים. כמה שעות בשבוע עליכם להתאמן? התשובה הטובה ביותר תהיה כמה שיותר. בתור מתחילים אתם רוצים לבלות כמה שיותר זמן במים בהכרה של הים ותנאי הגלישה, ובתרגול של חתירה וגלישה כמה שיותר.

גם אם הגעתם לים ואין גלים, זה לא נורא, אתם עדיין יכולים לעשות הרבה דברים בים שיעזרו לכם להיות גולשים יותר טובים וישפרו את כושר הגלישה. מה? לעשות ריצה על החוף ולהתאמן על סיבולת לב ריאה, להיכנס לאימון חתירה על הגלשן בכדי לחזק את השרירים שמשתתפים בחתירה ולשפר את כושר החתירה שלכם, לצפות בים וללמוד על דפוסי הרוח, הזרמים והצורה של החוף.

כל הדברים האלו יהפכו אתכם למבינים יותר בתחום הספורט הימי ותנאי הים בכלל, ולגולשים טובים יותר ומנוסים יותר בטווח הארוך בפרט.

 

2. תגלשו עם מישהו מנוסה יותר

כולנו כבר מכירים את המשפט השחוק “אין חכם כבעל ניסיון”. אבל במקרה של ספורט גלישת הגלים המשפט הזה הוא מדויק ונכון במיוחד. גולשים ותיקים, הם לא רק מנוסים יותר בנושא של תפיסת גלים ורכיבה עליהם, הם גם מכירים את הים ואת התנאים שלו יותר טוב, יודעים בדיוק איפה הכי נכון לשבת במים בכדי לתפוס את הגלים במינימום מאמץ. בנוסף, הם מכירים את החופים ואת סוגי הגלים בכל חוף, יודעים מתי הכי נכון להגיע לים בכדי לגלוש ומתי הגלים הם הטובים ביותר למתחילים ולמתקדמים.

לכן, אם תגלשו עם גולש ותיק מכם, הוא גם יכול לתרום לכם מהניסיון הרב שלו וללמד אתכם הרבה על תנאי הים והגלים. ועל ידי צפייה בו במהלך הגלישה ושאילת שאלות תוך כדי, תוכלו לקבל המון ידע ועזרה במים ומחוצה להם. בנוסף, גלישה עם גולש מנוסה יותר תתן לכם תחושה של ביטחון במים, ואתם תדעו שתמיד יש שם מישהו מנוסה שיעזור לכם במקרה הצורך בכל בעיה שבה תתקלו. 

 

3. קחו שיעור גלישה במועדון גלישה ותיק ומקצועי

בחיבור ישיר למה שהסברנו בסעיף 2, לקחת שיעור גלישת גלים במועדון ותיק שיצמיד לכם מדריך גלישה מנוסה שיוכל להסתכל עליכם במים ולתת לכם פידבק לגבי החתירה, הגלישה והדרך שבה אתם מתנהלים במים. זה אחד מהדברים שיכולים לעזור לכם ולקדם אותכם בצורה משמעותית. כן, לגלוש אפשר ללמוד גם לבד. יחד עם זאת, מכיוון שגלישה דורשת מכם לעשות כל כך הרבה דברים ביחד במים, תוך כדי שאתם מתמודדים עם מגוון של אתגרים. 

ליווי של מדריך גלישה צמוד יכול לשפר את הגלישה שלכם באופן משמעותי בפרק זמן קצר יותר, למה? כי מדריך הגלישה נמצא כל הזמן צמוד אליכם, ולכן הוא גם יכול לעזור לכם ברמה הפיזית לעבור את הגלים ולתפוס אותם. והוא גם יסתכל על מה שאתם עושים במים, ינתח את התנועות שלכם ואת הדרך שבה אתם מתנהגים משלב הכניסה לים ועד שלב תפיסת הגל, ויתן לכם את נקודת המבט המקצועית שלו ואת הטיפים הכי חשובים ורלוונטיים שבעזרתם תוכלו להבין מהן הטעויות שאתם עושים ומה לעשות בכדי לא לחזור על אותן טעויות, להשתפר בגלישה ולתפוס הרבה יותר גלים.

חשוב מזה, מדריך גלישה מנוסה מבין ומכיר את תנאי הים והגלים בצורה טובה. ולכן הוא יוכל לתרום לכם מן הידע שלו על מנת שגם אתם תכירו את הים ותבינו יותר טוב איך להתנהג בו ולרתום את הכוח שלו לטובתכם בכדי שתוכלו לתפוס המון גלים וליהנות.

 

4. כדאי לבחור גלשן גלים שמתאים לרמה שלך וליכולות שלך

בחירת גלשני גלים מתאים ליכולות שלך, למידות שלך ורמת הגלישה שלך הוא אחד מהנושאים החשובים ביותר כאשר מתחילים לגלוש. גם כאן התייעצות עם גולשים ותיקים ומנוסים ממך, או קבלת יעוץ מקצועי במועדון גלישה, יכול לעשות את ההבדל בין רכישת גלשן שיהיה לך נוח לגלוש איתו ויעזור לך להתקדם בצורה נכונה ובטוחה. לבין גלשן קטן או גדול מידי שאינו יתאים לרמה שלך ולמידות שלך, ויגרום לך למאמץ יתר, תסכול רב וחוסר התקדמות ושיפור לאורך זמן ברמת הגלישה שלך, עד כדי רצון לפרוש מהתחום. כל כך הרבה פעמים נתקלנו בגולשים מתחילים אשר שילמו ממיטב כספם ורכשו גלשן שפשוט לא מתאים להם. מה שמוביל בדרך כלל לתסכול רב וחוסר רצון להמשיך ולהתמיד בספורט.

בגדול, גולשים מתחילים זקוקים לגלשן גדול שקל לחתור איתו, בעל נפח גדול וכושר ציפה גבוה ועם יכולת חתירה מעולה וכניסה לגל קלה ומהירה. גולשים מתחילים יתחילו בדרך כלל על גלשני סופט, שהם גלשנים רכים יותר, ולכן בטוחים יותר במידה והם פוגעים בכם במהלך הגלישה, בעלי כושר ציפה גבוה ויכולת כניסה לגל טובה ויעילה. או על גלשני פאן בורד גדולים שדומים מבחינת המאפיינים שלהם לגלשן הסופט, אך הם קשיחים ואינם רכים כמו גלשני הסופט. 

בתור גולשים מתחילים, אין שום סיבה שתקנו גלשן קצר וקטן שמיועד לגולשים ותיקים ומנוסים. אתם תתחילו עם גלשן גדול ובעל כושר ציפה טוב, ולאחר שתתרגלו את יכולות הבסיס שלכם כגון מעבר של גלים, חתירה נכונה, תפיסה של גלים ותפיסת הפינה (רכיבה על הגל שמאלה או ימינה על החלק הגבוה של הגל), תוכלו להתקדם לגלשנים מאתגרים יותר עם יכולת ביצועים גבוהה יותר.

חפשו גלשנים גדולים ובעלי נפח בגובה של מעל 7′ פיט, עם לא פחות מ-45-50 ליטרים. כמובן, שישנם אין ספור גדלים וצורות שונות של גלשני גלים, לכן הדרך הטובה לדעת מהו גלשן הגלים המתאים ביותר עבורכם היא פשוט להתייעץ עם מישהו מנוסה יותר כגון גולש ותיק או חנות גלישה מקצועית

 

גלשני גלים מומלצים במחירים משתלמים

5. גלישה רק בים שמתאים לרמה שלך

בתור גולשי גלים מתחילים, זה חשוב מאוד שתדעו לבחור את הימים בהם הגלים הם נמוכים יחסית והים רגוע. נכון, לפני זה הסברנו שעל מנת להתקדם ולהכיר את תנאי הים והגלים עליכם להיות בעלי ניסיון ולהגיע הרבה לים. אבל כבר בהתחלה תלמדו לדעת מתי תנאי הים מתאימים לרמה שלכם או לא. נושא זה חשוב מאוד מכיוון שחוץ מזה שבתנאי ים שאינם מתאימים לך מתאמצים הרבה יותר ונהנים הרבה פחות. תנאי ים שאינם מתאימים לכם עלולים להיות מסוכנים. לים יש כוח עצום ואחד הדברים הכי חשובים הם לכבד אותו ואת הכוח שלו, ולא לנסות לעשות דברים שעלולים לסכן אותנו ואחרים. 

איך תדעו אם הים מתאים לכם? שוב, התייעצות עם גולש גלים ותיק או מועדון גלישה מנוסה היא הכרחית. אך בכל זאת, גם אם אתם לבד, תסתכלו על הים כמה דקות לפני שאתם נכנסים ותבדקו: האם יש גולשים? אם כן אז איפה הם בדיוק יושבים במים ומהיכן הם נכנסים. האם אתם מזהים זרמים חזקים במים? בדרך כלל שיש זרם חזק ניתן להבחין בו על פני המים. זרמים חזקים יקשו עליכם לגלוש ויסכנו אתכם. איך נראה גובה הגלים מבחוץ? האם הגלים גבוהים או נמוכים? והאם נראה לכם שתוכלו להסתדר בגובה גלים כזה. 

את כל הדברים האלו אתם כבר יכולים לדעת מהחוף לפני שנכנסים, לכן קחו כמה דקות ותסתכלו על הים. אתם תוכלו ללמוד הרבה דברים עוד לפני שבכלל נכנסתם לים. הכרת הים כבר אמרנו? אם בכל זאת החלטתם שהיום הזה מתאים ונכנסתם לגלוש. אין שום בושה מלגלות שהים הזה “גדול עליכם” ולעשות אחורה פנה. אם אתם מרגישים שאין אפשרות להגיע למקום שבו שאר הגולשים יושבים ומחכים לגלים, ואתם נסחפים עם הזרמים והגלים ולא מסתדרים, תפנו את הגלשן לכיוון החוף ותצאו החוצה.

לחלופין, אם היום הזה דווקא כן מתאים, אנחנו ממליצים להתחיל לתרגל את הבסיס של הגלישה כגון תפיסת הגלים, חתירה ומעבר משכיבה על הגלשן לעמידה. דווקא על הגלים הקטנים ואפילו על הקצף שאחרי השבירה של הגל. לגלים הקטנים ולקצף יש הרבה פחות כוח מגלים גדולים שנשברים, ולכן הסיכוי להצליח לרדת אותם בצורה בטוחה, לעמוד ולגלוש היא גבוהה בהרבה. תזכרו שכל גולש מקצועי שאתם רואים התחיל ככה, ולאט לאט התקדם ברמת הגלישה שלו ותפס גלים גבוהים ומאתגרים יותר. תתאמנו כמו שצריך על הבסיס, ורק כך תוכלו להגיע לרמת גלישה גבוהה יותר.

6. תגלו סבלנות

כן אין מה לעשות, ללמוד גלישה לוקח זמן. גם ככה מספר הימים שבהם יש גלים טובים לגלישת גלים הם נמוכים יחסית (פה זה לא הוואי), וההתקדמות היא בדרך כלל איטית ומאתגרת. אבל ככל שתתמידו בספורט ותתאזרו בסבלנות, אתם תראו תוצאות ותהנו מכל רגע שבו אתם נמצאים במים וגולשים. לפעמים תגיעו לגלוש ולא תצליחו לגלוש בדיוק כמו שדמיינתם ורציתם. לפעמים תנסו לתפוס המון גלים אבל רק פעם אחת או פעמיים תצליחו לעמוד ובאמת לגלוש. לפעמים אפילו לא תצליחו לעמוד על הגלשן אפילו פעם אחת. לא נורא, בסופו של דבר הכל מסתכם בהתמדה וכמה שיותר שעות במים בתרגול חתירה וגלישה על הגלשן. אז מאוד חשוב שתבואו עם גישה חיובית לכל תהליך הלמידה ותתאזרו בסבלנות. אנחנו מבטיחים לכם שאם תעשו את זה, התוצאות יגיעו ואתם פשוט תגלו עולם שלם של הנאה שלא ניתן להסביר במילים.

7. תתרגלו את החתירה על הגלשן בים וביבשה

כאשר אנחנו נכנסים לגלוש, שמונים אחוזים מהזמן אנחנו מבלים בחתירה על הגלשן. זאת אומרת, שאת רוב המאמץ וההשקעה בכל פעם שאנחנו נכנסים למים לגלוש, אנו משקיעים בכלל בחתירה ולא בגלישה עצמה על הגל. מה זה אומר בעצם? שעל מנת להיות גולשים טובים יותר, אנחנו צריכים לדעת לחתור טוב על הגלשן שלנו, ולחזק את השרירים שמופעלים בזמן החתירה. קחו בחשבון את הדבר הבא, ככל שתחתרו טוב יותר, אתם תתפסו יותר גלים.

אין סיכוי להיות גולש מקצוען ללא היכולת לתפוס הרבה גלים, ואין אפשרות לתפוס הרבה גלים אם אתם חותרים גרוע. לכן, תתאמנו בכל זמן שיש לכם על החתירה, גם בים וגם ביבשה. אימון חתירה במים אתם יכולים לעשות כמובן בזמן שאתם גולשים, אך גם אם יש ים שטוח בלי גלים, אתם יכולים להיכנס למים עם הגלשן ופשוט לתרגל חתירה נכונה על הגלשן. שאתם חותרים, שימו לב לתהליך החתירה. האם אתם מכניסים את כל היד לתוך המים? האם הגוף שלכם זז מצד לצד וגורם לכם לאבד יציבות ושמירה על כיוון? האם אתם מצליחים להרים את הראש מספיק גבוה כדי להביט קדימה? או לחלופין מתקשים בכך ומסתכלים כל הזמן למטה. חתרו לאט ושימו לב שהחתירה שלכם יעילה, חלקה ועוצמתית. אין צורך לחתור מהר, עדיף לתרגל חתירה איטית ונכונה.

תרגול חתירה לגלישת גלים

אם אתם רוצים לשפר את החתירה שלכם ביבשה, הדבר הכי טוב שניתן לעשות זה פשוט לחזק את השרירים המשתתפים בתהליך החתירה. החתירה היא תהליך שלם שמשתתפים בו שרירים רבים כגון כתפיים, גב, בטן ויד אחורית. בעצם רוב שרירי הגוף העליון שלכם משתתפים בתהליך החתירה, ולכן חיזוק שלהם יוביל לכך שתוכלו להתמיד בחתירה לאורך זמן, תתעייפו פחות ותתפסו המון גלים בכל פעם שאתם גולשים. לטעמנו העיקרון כאן הוא לשמור על פשטות ולבצע תרגילים מוכרים ומוכחים אשר מחזקים את פלג הגוף העליון. תרגילים כגון עליות מתח ושכיבות שמיכה, הם תרגילים המשתמשים במשקל הגוף שלכם וניתן לעשות אותם כמעט בכל מקום. אם תתמידו ותתרגלו אותם באופן קבוע ולאורך זמן. השרירים שלכם יתחזקו ותוכלו להתמיד בחתירה ובגלישה לאורך זמן ולהנות מכל גלישה הרבה יותר.

8. תנו כבוד לאחרים במים

כמו ביבשה גם בים, כבוד הדדי בין הגולשים הוא חשוב מאוד. גם לטובת האווירה הכללית במים, וגם לשמירה על בטיחות של הגולשים והמתרחצים בים. מה זה אומר לכבד אחרים במים? תגיעו לגלישה ממקום של ענווה ורצון ללמוד ולהתפתח, אל תריבו עם אחרים בים ואם עשיתם טעות או הפרעתם למישהו לתפוס את הגל, אל תריבו איתו אלא תבקשו סליחה יפה והמשיכו בשלכם. כמו בהרבה ענפי ספורט, גם בגלישה לא חסרה אגו ורצון להוכיח שאני הכי טוב. אל תבואו עם הגישה הזאת, אלא ממקום של כבוד ורצון ללמוד מגולשים אחרים.

לגלישת גלים יש הרבה חוקים שאמורים לשמור על בטיחות הגולשים והנאה שלהם במים (על זה בפוסט נפרד), בררו את החוקים ותשאלו גולשים ותיקים מכם מה אתם אמורים לעשות במצבים שונים. אבל נגיד את זה באופן כללי, נסו לא להגיע בכלל למצב שאתם על אותו הגל עם גולשים אחרים. על כל גל אמור להיות גולש אחד, לכן אם אתם רואים גולש חותר או גולש על גל, ותרו עליו וחכו לגל הבא. תמיד תהיו אתם אלו שלוקחים אחריות ומוותרים, זה רק ילמד אתכם עוד על הים, על הגלים ועל גלישה.

9. תלמדו להנות

הגענו לטיפ החשוב ביותר! כל זמן שאתם במים, תהנו מן החוויה. גלישת גלים היא חוויה מדהימה, משהו שהוא אפילו על גבול הרוחני. לכן, אין לכם מה להתבאס כאשר אתם במים. גם אם לא תפסתם אפילו גל אחד, תלמדו להנות מהשהות שלכם במים, מהים, מהחול, מהגלים ומהשמש. תזכרו שבכל רגע נתון שאתם במים אתם עושים מה שאתם אוהבים ומשתפרים בכל רגע, אז בוודאי שאין סיבה להיות כועס, מתוסכל או עצוב. שאתם גולשים אתם אמורים להיות שמחים שיש לכם את הזכות להנות ממשאב הטבע המדהים הזה והאפשרות אשכרה להיות חלק מהים והטבע ולרכב על גלים. תחשבו איזה דבר מדהים זה!

עד כאן הטיפים הכי חשובים שלנו לגולשי הגלים המתחילים. זכרו, אנו תמיד עומדים כאן לרשותכם בכל שאלה לגבי גלישה ובכלל. אם יש לכם עוד שאלות בנושא אל תהססו להרים אלינו טלפון ולדבר איתנו, נשמח לעזור. יאללה עופו לים….

אודות המחבר:

Accessibility Toolbar