ההזמנה שלך

משלוח חינם* ברכישה מעל 350 ש״ח

האם ללמוד גלישת רוח או קייטסרפינג

גלישת רוח או קייטסרפינג? מה עדיף ללמוד?

כל מה שצריך לדעת על ההבדלים בין שני סוגי הספורט הימי הפופולריים.

גלישת קייטסרפינג וגלישת רוח הם שניים מענפי ספורט המים הפופולריים ביותר בעולם הנעזרים בכוחה של הרוח כדי להניע את הגולש על המים. שניהם מציעים הנאה רבה, חיבור לסביבה הימית ולטבע, שיפור בכושר הגופני ותחושת סיפוק עצומה. יחד עם זאת, לכל אחד מענפי הספורט הללו אתגרים שונים וחווית לימוד והתקדמות שונה. בעוד ששני ענפי הספורט חולקים קווי דמיון רבים, יש להם גם הבדלים משמעותיים שמבדילים אותם אחד מהשני. במאמר זה נשווה בין קייטסרפינג לגלישת רוח, ונבחן את ההבדלים בטכניקה, בציוד, בתהליך הלמידה ובחוויה הכללית, בכדי לעזור לכם להחליט יותר בקלות, איזה מהם יותר מתאים עבורכם.

הבדלים בטכניקה

קייטסרפינג וגלישת רוח דורשות מהגולש להשתמש בטכניקה וגישה שונות אחת מהשנייה. בגלישת רוח,הגולש עומד על גלשן רחב וגדול ומשתמש במפרש כדי לרתום את כוחה של הרוח ולשייט על גבי הגלשן על פני המים. המפרש אינו מחובר לגולש והוא מייצר כוח מתון יחסית בשלבי הלימוד. על מנת להתחיל לגלוש, על הגולש להרים את המפרש מהמים בטכניקה נכונה וללמוד לנווט את עצמו ולשלוט על הכוח והמהירות בעזרת המפרש. 

בקייטספרינג לעומת זאת, הגולש משתמש בעפיפון המחובר אליו בעזרת רתמה ייעודית הנקראת טרפז. העפיפון, הנקרא באנגלית קייט, מייצר המון כוח ונדרש תרגול רב כדי לדעת לשלוט עליו כדי להגיע לרמת גלישה בצורה יעילה ובטיחותית. רק לאחר שלמדנו לשלוט על הקייט בצורה טובה, נתחיל לתרגל עליה על הגלשן במים. בסופו של דבר, נצטרך לשלב בין שליטה בקייט באוויר תוך שאנחנו יודעים כיצד לייצר איתו כוח עקבי כדי שיוכל להניע אותנו על גבי גלשן הקייט במים במהירות, לבין שליטה ואיזון בגלשן עצמו בזמן העלייה עליו והגלישה במים.

בעוד גלישת רוח נחשבת בדרך כלל לפשוטה יותר ללמידה ותרגול לגולשים מתחילים, גלישת קייט דורשת טכניקה מורכבת יותר הכוללת תיאום בין הקייט עצמו לגלשן עליו אנחנו גולשים.

הבדלים בציוד

הציוד המשמש לגלישת קייט וגלישת רוח שונה באופן משמעותי. בגלישת רוח משתמשים בגלשן רוח גדול, רחב וארוך עם הרבה נפח. הגלשן יציב מאוד ומאפשר הרמה נוחה של המפרש כדי להתחיל לגלוש. המפרש בגלישת רוח מורכב מכמה חלקים עיקריים: תורן, מנור ומאריך. והוא מחובר לגלשן בעזרת חלק הנקרא קרדן. כל החלקים ביחד יוצרים מה שנקרא ציוד קומפלט עליו גולשים ומתאמנים בגלישת רוח.

הבדלים בציוד

בגלישת קייט לעומת זאת הגלשן הוא קטן, קל וקומפקטי. בשונה מהמפרש בגלישת רוח, בקייט משתמשים בעפיפון המקבל את הצורה שלו בעזרת ניפוח של אוויר בלחץ גבוהה לתוכו. לקייט מחוברים חוטים באורכים שונים שבעזרתם הקייט מתעופף בגובה מעל הגולש. החוטים מחוברים לבאר (החלק בו אוחז הגולש) בעזרת מערכת ייעודית, המאפשרת לגולש לשלוט על העפיפון בזמן שהוא באוויר ובכך לייצר כוח ותנועה של גלישה כאשר הוא עומד על הגלשן במים. הבאר מחובר לגולש בעזרת רתמה ייעודית הנקראת טרפז. 

גלשן קייסרפינג

הציוד המשמש לגלישת קייט הוא בדרך כלל קומפקטי וקל יותר להובלה ונשיאה מאשר מערך קומפלט של גלישת רוח. את הקייט אורזים בתיק ייעודי שיכול להיכנס בקלות לכל תא מטען של רכב. ואילו הגלשן מגיע בגדלים של בין 130-150 CM וגם הוא יכול ניתן להובלה ולאחסון בקלות רבה. לעומת זאת, ציוד גלישת הרוח הוא ארוך , גדול וכבד יותר, דורש יותר מקום לאחסון, ויותר מורכב לשאת ולשנע אותו ממקום למקום.

בואו נדבר על כסף – כמה צריך להשקיע בכדי לרכוש ציוד?

מחירי הקורסים בשני התחומים משתנים ממועדון גלישה אחד לשני. אצלנו בפריגל תוכלו לעבור קורס מקצועי גם גלישת רוח וגם בקייטסרפינג. בדרך כלל קורס גלישת קייטסרפינג יהיה יקר יותר מקורס גלישת רוח בסיסי.

הבדל משמעותי נוסף בין גלישת רוח לגלישת קייטסרפינג היא ההשקעה בציוד הגלישה. בגלישת רוח, במיוחד בשלבים הראשונים של התרגול והלימוד, אין חובה לקניות ציוד גלישה וניתן לרכוש כרטיסייה לתרגול מה שמאפשר להגיע לרמת גלישה טובה יחסית לפני שמחליטים האם לרכוש ציוד גלישת רוח חדש.

בגלישת קייט לעומת זאת, לאחר הקורס הבסיסי. אנו נדרש לקניית ציוד לשם תרגול ואימון. ציוד גלישת קייט לא ניתן להשכיר בחופים ובמועדוני הגלישה השונים בישראל. אם תרצו ללכת לגלוש בעולם ולהשכיר ציוד, תדרשו להראות תעודה המוכיחה שעברתם קורס מסודר דרך מועדון מאושר על ידי ארגון הIKO. ארגון גלישת הקייט העולמי.

חבילות קומפלט חדשות של ציוד גלישת קייטסרפינג עולות בדרך כלל בין 7,500-11,000 ש”ח. והן כוללות את כל מה שגולש קייט מתחיל ומתקדם צריך כדי להיכנס לתחום בצורה בטוחה ומקצועית

חבילות קומפלט של ציוד גלישת רוח חדש עולות בדרך כלל בין 6,000-11,000 ש”ח. וכמו בגלישת קייט הן כוללות בתוכן את כל הציוד הנדרש לשם לימוד ותרגול גלישה למתחילים.

הבדלים בתהליך הלמידה

תהליך הלמידה בגלישת רוח וקייטסרפינג הוא מאתגר ודורש זמן ומאמץ. יחד עם זאת, עקומת הלמידה שונה בין שני ענפי הספורט. גלישת רוח נחשבת בדרך כלל קלה יותר ללמידה בשלבים הראשונים בשל הציוד הנוח ותנאי הים הרגועים יחסית בהם לומדים לגלוש. אך עקומת הלימוד מתיישרת ומאטה ככל שאנחנו מתקדמים בספורט. זאת אומרת שכדי להגיע לרמת גלישה גבוהה נדרש זמן רב, השקעה בציוד ושעות רבות של תרגול. 

בגלישת רוח, תוך כמה שעות בודדות, הגולש מוצא את שיווי המשקל שלו ומבין בצורה בסיסית כיצד להשתמש במפרש כדי לנוע על פני המים ולגלוש לכיוונים שונים.

לימוד גלישת רוח

בגלישת קייט לעומת זאת, יש עקומת למידה שונה מאוד מאשר בגלישת רוח. בשעות הראשונות עקומת הלימוד איטית יחסית ודורשת השקעה בזמן ותרגול. אך לאחר שלומדים את הטכניקה הבסיסית של שליטה במצנח ושימוש בגלשן, עקומת הלימוד הופכת חדה יותר ומאפשרת התקדמות מהירה ולמידה של תרגילים מתקדמים יחסית לרמה ולניסיון של הגולש. בהשוואה לגלישת רוח, בקייט ניתן להגיע לרמת גלישה גבוהה בפחות זמן תרגול ולמידה.

לימוד גלישת קייטסרפינג

לאחר שליטה בטכניקה הבסיסית, גלישת קייט מאפשרת התקדמות מהירה יחסית בכיוונים שונים כגון גלישה בתנאי ים מאתגרים יותר, קפיצות, תרגילים ועוד. 

גלישת רוח נחשבת בדרך כלל סלחנית יותר למתחילים. הגלשן גודל ויציב והתרגול נעשה בתנאי ים רגועים יחסית עם רוח קלה/בינונית וים שטוח. לעומת זאת, גלישת קייט נחשבת למאתגרת יותר ואקסטרימית יותר עם פחות מרווח לטעויות מצד הגולש, מכיוון שהכוח שהמצנח מייצר, ביחד הם העובדה שהוא מחובר לגוף הגולש בעזרת רתמה, משאירה פחות מקום לטעויות ומצריכה תשומת לב רבה יותר וליווי מקצועי וצמוד במהלך הלימוד והתרגול הראשוני עד שמגיעים לרמת שליטה בסיסית טובה בציוד.

הבדלים בחווית הגלישה

חווית הגלישה של גלישת רוח וקייטסרפינג שונות מהותית אחת מהשנייה. גלישת רוח, במיוחד בשלבי הלמידה הראשונים, מקנה תחושה הדומה יותר לשייט במפרשית. הגלישה מתבצעת במהירות איטית יחסית (בהתאם למצב הרוח כמובן) עם התמקדות בשיווי משקל, היגוי נכון של הציוד בהתאם לכיוון הרוח ושיפור הטכניקה הבסיסית. גלישת רוח מתאימה במיוחד לכל מי שרוצה לחוות גלישה ושיוט על גבי גלשן בעזרת כוחה של הרוח באופן שליו ומסרותי יותר. היא מתאימה מאוד לילדים ואינה דורשת מיומנות גבוהה או ניסיון קודם בים. גלישת רוח בעצם מתאימה לכל אדם בריא שרוצה לחוות גלישה על גבי גלשן בעזרת הרוח.

בחירת סגנון גלישה

גלישת קייט לעומת זאת, היא יותר מאתגרת, אקסטרימית ומלאה באדרנלין. הכוח שמייצר העפיפון נותן חוויה שונה המצריכה מהגולש להיות מרוכז מאוד ובשליטה גבוהה כל הזמן. במיוחד לאחר שמגיעים לרמת גלישה בסיסית, גלישת קייט היא מהירה, זריזה ומלאה בהפתעות ואפשרויות. גלישת קייט מתאימה במיוחד לאוהבי ספורט אקסטרים ולצעירים בגופם וברוחם אשר אוהבים אתגרים ולמידה חוויתית מלאה באנדרנלין.

יחד עם זאת, וכדי שלא יהיה בלבול. לגלישת רוח יש פוטנציאל אדיר להיות ספורט אקסטרים לכל דבר. מי שמתמיד ומגיע לרמת גלישה גבוהה, שימוש ברצועות גלשן רוח וגלישה במהירות גבוהה “פלנינג”, חווה חוויה אקסטרימית ומלאת אדרנלין לא פחות מבגלישת קייט. 

גולשי רוח מתקדמים מתאמנים בתנאי ים מאתגרים הכוללים רוח חזקה וגלים גבוהים. הם גולשים במהירות ומבצעים תרגילים שונים כגון קפיצות ורכיבה על גלים. אמנם שלב הלמידה הראשוני הוא ארוך יותר ומאתגר יותר מאשר בגלישת קייט, אך מי שמתמיד ומגיע לרמת גלישה גבוהה, פותח לעצמו דלת לעולם מיוחד עם אפשרויות אינסופיות של גלישה והתקדמות לאורך השנים.

קייטסרפינג

אז מה עדיף?

אז מה עדיף, גלישת קייט או גלישת רוח? התשובה תלויה בסופו של דבר בהעדפה אישית. גלישת רוח היא אופציה מצוינת למי שרוצה לטעום מחוויית השיט המסורתית ולהתקדם לאט ובטוח. בעוד שגלישת קייט מתאימה יותר למי שמעדיף חוויה אקסטרימית יותר עם עקומת לימוד מהירה.

גם גלישת קייט וגם גלישת רוח יקנו לכם שעות רבות של הנאה ואתגר במים. בין אם תבחרו ללמוד לגלוש רוח ולהנות מחוויה של שימוש בכוח הרוח והגלים. או להיות מחוברים לקייט, לגלוש מהר ולעוף באוויר. שני ענפי הספורט מציעים דרך מרגשת וייחודית להתחבר לעוצמת הטבע, הים, הרוח והגלים

עדיין לא הצלחתם להחליט איזה תחום כדאי לכם להתחיל ללמוד??

צרו איתנו קשר עוד היום ואנו נעזר לכם להחליט מה הקורס המתאים ביותר עבורכם. לא ממש חשוב איזה קורס תחליטו לעשות. מה שהכי חשוב הוא שהחלטתם להיכנס לתחום הגלישה והספורט הימי!

ניפגש במים, צוות פריגל

אודות המחבר:

Accessibility Toolbar