ההזמנה שלך

משלוח חינם* ברכישה מעל 350 ש״ח

בחירת גלשן רוח - פריגל

המדריך לבחירת מפרש לגלישת רוח ושמירה עליו 

ציוד גלישת רוח, כמו כל ציוד לספורט ימי, דורש תחזוקה שוטפת על מנת להבטיח שיאריך ימים ככל הניתן. הציוד שאנו גולשים איתו, עומד בלחצים ועומסים בזמן הגלישה, ובעת פירוק והרכבת הציוד לפני ואחרי הגלישה. מכיוון שאנו במועדון הגלישה והספורט הימי פריגל יודעים כמה נושא שמירת הציוד הוא חיוני. החלטנו לרשום לכם מדריך קצר אשר כולל את סוגי המפרשים השונים, טיפים של מדריכי גלישה לבחירת המפרש המתאים ואיך בעזרת 6 טיפים תצליחו לשמור על המפרש שלכם ולהאריך את חייו ואת משך השימוש בו.

סוגי המפרשים השונים בגלישת רוח

למרות שגולשים רבים אינם מודעים לכך, ישנם סוגים רבים של מפרשים לגלישת רוח, כאשר כל סוג מתאים לסגנון גלישה ולתנאי רוח וים שונים. 

חשוב מאוד שתדעו מהם ההבדלים העיקריים בין סוגי המפרשים השונים, וכיצד תדעו לבחור את סוג המפרש המתאים והנכון ביותר עבורכם. 

מפרש WAVE
מפרש מסוג וויב הינו מפרש מחוזק ועמיד מאוד אשר מתאים לגלישת רוח בתנאי ים מאתגרים הכוללים גלים ורוח חזקה. מפרשי הוויב עשויים מחומרים קלים ועמידים והם מחוזקים ברשתות מיוחדות לאורך המפרש אשר שומרות על המבנה והחוזק שלו גם כאשר הגולש מבצע תרגילים, קפיצות גבוהות או רכיבה על גלים. מפרשי וויב מאופיינים בדרך כלל עם קו חיצוני צר ושפה תחתונה גבוהה מה שמאפשר לגולש לרכב על הגל בלי לקבל יותר מידי כוח ומשיכה מן המפרש כאשר הוא רוצה לבצע תרגילים על פני הגל. ולא לגלוש מהר בקו ישר.

מפרש וויב

פריגל - מפרש wave

 

מפרש FREERIDE
מפרש מסוג פרירייד הינו מפרש אשר מתאים לגלישת רוח אולארואנד בתנאי ים רגילים אשר אינם מאופיינים בגלים גבוהים. מפרשי הפרירייד עשויים מחומרים קלים ואיכותיים אך הם אינם מחוזקים ברשתות מיוחדות לאורך המפרש, ולכן  מתאימים יותר לצבירת מהירות גבוהה, עלייה מהירה לפלנינג, סיבובים ומהפכים וקפיצות. ופחות לגלישה בתנאים קשים בהם המפרש עשוי “להתכבס” בגלים. מפרשי פרירייד מאופיינים בקו חיצוני רחב יותר ושפה תחתונה נמוכה וקרובה יותר לגלשן, מה שמאפשר לו למשוך יותר ולייצר יותר כוח לטובת עלייה מהירה לפלנינג וצבירת מהירות.

מפרש freeride

מפרש פרירייד פריגל

מפרש FREERIDE מחוזק
מפרש מסוג פרירייד מחוזק הוא בעצם מפרש אשר השימוש שלו מאוד דומה למפרשי פרירייד רגילים. אך בשונה ממפרש פרירייד רגיל הוא עשוי מאותם חומרים מהם עשויים מפרשי הוויב. חומרים חזקים ועמידים מאוד אשר מאפשרים שימוש במפרש בתנאי ים מאתגרים יותר הכוללים גלים או תנאי רוח חזקים מאוד. לכן, עם מפרש כזה ניתן לגלוש בסגנון פרירייד הכולל עלייה מהירה לפלנינג, גלישה במהירות, מהפכים וסיבובים. אך הוא מתאים גם לגלישה בתנאי ים גליים המאפשרים קפיצות גבוהות.

מפרש פרירייד מחוזק

מפרש freeride מחוזק

מפרש RACE
מפרש רייס הינו מפרש אשר מתאים לגלישת רוח במהירויות גבוהות. מפרשי הרייס עשויים מחומרים קלים ואיכותיים, אך הם אינם מחוזקים ברשתות לאורך המפרש ולכן אינם מתאימים לגלישה בתנאי ים מאתגרים וגליים. מפרשי רייס מאפשרים עליה מאוד מהירה לפלנינג, משיכה ויצירת כוח מהמפרש גם כאשר הרוח חלשה וגלישה במהירות גבוהה מאוד גם ברוחות חלשות. מפרשי הרייס מאופיינים בקו חיצוני רחב ובשפה תחתונה נמוכה מאוד וקרובה לגולש, מה שמקנה להם את המשיכה ויצירת הכוח הרבה, ואת יכולת צבירת המהירות ועליה לפלנינג ברוח חלשה.

מפרש רייס

מפרש race

מפרש FOIL
מפרש פויל הינו מפרש אשר מתאים במיוחד לגלישת רוח בסגנון פויל. מפרשי הפויל עשויים מחומרים קלים ומתקדמים מאוד אשר מאפשרים עלייה לריחוף עם סנפיר הפויל בצורה מהירה וחלקה ביותר. מפרשי הפויל מאופיינים בשפה תחתונה נמוכה באופן משמעותי משאר המפרשים של גלישת הרוח, ובמשקל קל מאוד, אשר מקנים לו את היכולת לעלות את הגולש בקלות לריחוף עם סנפיר הפויל גם כאשר הרוח חלשה. 

 

מפרש פויל

מפרש foil

מפרש FREESTYLE
מפרש הפריסטייל הינו מפרש אשר מתאים לביצועים אגרסיביים ורדיקלים במהירות גבוהה. מפרשי הפריסטייל עשויים מחומרים קלים מאוד ועמידים והם מתאימים למגוון תנאי ים ורוח. ניתן לגלוש עם מפרש פריסטייל ברוחות קלות וגם ברוחות חזקות מאוד. וכמו כן, כאשר הים צופ’י וקצת גלי. יחד עם זאת, הוא פחות מתאים לגלישה הים כגלי מאוד ובגלישת רוח אשר מתמקדת ברכיבה על גלים. מפרשי פריסטייל מאופיינים בקו חיצוני צר מאוד וארוך. ובשפה תחתונה גבוהה וקו מנור קצר. עיצוב זה מקנה למפרש את יכולת התמרון הגבוהה שלו ומאפשר לגולש לדחוף את המפרש לקצה בתרגילים אשר דורשים זריזות, תמרון ושליטה גבוהה במפרש ובגלשן. 

מפרש freestyle

מפרש פריסטייל

נראה שיש הרבה סוגים של מפרשים לגלישת רוח! אז איזה מפרש הכי מתאים לי?

נכון, באמת ישנם הרבה סוגים של מפרשים לגלישת רוח. אך בסופו של דבר בחירת המפרש תלויה בכמה גורמים עיקריים, שההתייחסות אליהם תאפשר לכם לדעת בדיוק איזה סוג מפרש הכי מתאים לכם. 

באיזה תנאי ים אתם מעוניינים לגלוש ?

ראשית, עליכם להבין ולהחליט באיזה תנאי ים תרצו להיכנס לגלוש רוח. אם אתם מעוניינים לגלוש רוח ברוחות קלות וים שטוח ורגוע, סוגי המפרש הכי מתאימים עבורכם יהיו מפרשי הפרירייד או הסללום. מפרשי הסלאלום בדרך כלל יתאימו לרוחות קלות יותר, ואילו מפרשי הפרירייד במידות הקטנות יכולים לשמש אתכם גם כאשר הרוח מתחזקת. 

לחלופין, אם תעדיפו לגלוש ברוחות בינוניות וחזקות עם ים צופ’י או גלי. סוגי המפרש הכי מתאימים עבורכם יהיו מפרשי הפרירייד ומפרשי הפרירייד המחוזקים. ככל שהמפרש מחוזק יותר תוכלו להשתמש בו בתנאי ים מאתגרים יותר, ים גבוה יותר ורוח חזקה יותר. אם אתם רוצים מפרש שיחזיק לכם מעמד לאורך זמן ממושך יותר גם כאשר תגלשו בתנאי ים מאתגרים. עדיף לכם לבחור במפרש פרירייד כמה שיותר מחוזק.

אם אתם אתם מעוניינים לגלוש בתנאי ים מאתגרים מאוד עם רוח חזקה וים גלי, סוער וגבוה. מפרש הוויב יהיה המתאים ביותר עבורכם. מפרשי וייב יאפשר לכם לגלוש בתנאי הים הקיצוניים ביותר כגון סערות החורף. והוא יחזיק לכם מעמד וישמש אתכם לאורך זמן.

לגבי מפרשי הפריסטייל. במפרשים אלו בדרך כלל יבחרו גולשים אשר מעוניינים ספציפית בגלישת פריסטייל מלאת אנדרנלין וביצועים. אך הם יכולים להתאים גם לגולשי רוח אשר מעוניינים בגלישת פרירייד בשילוב של קפיצות וקצת תרגילים כמו מהפכים מהירים, במגוון תנאי ים.

מה התקציב שלך ?

גורם נוסף שצריך להתייחס אליו הוא התקציב שלכם לקניית המפרש, כמה כסף אתם מעוניינים להשקיע בקניית מפרש גלישת רוח?

על מנת לדעת באיזה מפרש עליכם לבחור, תצטרכו גם לחשוב ולהחליט על גודל התקציב שלכם ברכישת המפרש. בדרך כלל, מפרשי קצה המשמשים לגלישה בתנאים מיוחדים מאוד או תנאי ים מאתגרים הם היקרים ביותר. מפרשי הרייס המיוחדים, מפרשי הפויל ומפרשי הוויב. הם המפרשים שעל מנת לרכוש אותם תצטרכו תקציב גדול יותר. מפרשים אלו יתאימו יותר לגולשים מנוסים שיודעים בדיוק איזה מפרש הם צריכים לשימוש להם, או לגולשים מתחילים אשר מוכנים להשקיע יותר בקניית ציוד קצה שישמש אותם גם בעתיד.

לעומתם, מפרשי פרירייד ומפרשי פרירייד מחוזקים בדרך כלל נמכרים במחירים נמוכים יותר, והם עשויים להתאים לגולשים מתחילים, או לגולשים אשר מעוניינים לקנות ציוד גלישת רוח איכותי במחיר אטרקטיבי. 

מפרשים מומלצים

 

אם אתם מעוניינים בציוד גלישת רוח משומש אז גם לזה יש היצע ואפשר למצוא ציוד שיתאים לתקציב שלכם.

כיום ניתן לרכוש גם חבילות ציוד גלישת רוח קומפלט, שמכילות את כל הציוד הדרוש וכל שנשאר זה רק לקפוץ למים.

6  טיפים איך לשמור על המפרש שלכם לאורך זמן!

 אורך החיים של המפרש תלוי רבות באיכות החומרים, אך ניתן להאריך את השימוש בו על ידי נקיטת צעדים מסוימים.

1. תמיד שטפו את המפרש לאחר סשן גלישה משאריות מלח, חול ולכלוך. במיוחד בחלקי החיבור של המנור והמאריך, אשר נוטים לתפוס לכלוך וקורוזיה.

2. הרכיבו את המפרש על משטח נוח ומרופד כגון דשא. והימנעו מהרכבה על משטחים חדים ומחוספסים כגון אספלט. הרכבה על משטח רך תמנע שפשופים וקרעים מיותרים על גבי המפרש וחלקי הבד שלו. ותאריך את חיי המפרש משמעותית. פעמים רבות נתקלנו בקרעים במפרשים אשר נבעו מהרכבה על משטח מחוספס כגון אספלט או חוף מלא באבנים. יש דרך קלה להימנע מזה, השתמשו בה.

3. כאשר אינכם גולשים, השאירו את המפרש במקום מוצל. קרני שמש ישירות פוגעות במפרש לאורך זמן. לכן, כאשר אינך במים לאורך זמן. הקפד שהמפרש יהיה מונח במקום מוצל ולא בשמש ישירה. נכון, אנחנו תמיד נמצאים בשמש שאנו גולשים. אך נסו לצמצמם ככל הניתן את זמן השהייה של המפרש בשמש ישירה כאשר אתם לא משתמשים במפרש בתוך המים.

4. במידה והמפרש נשאר מורכב בעת האחסנה. ההמלצה שלנו היא לשחרר לחץ מן המנור ומן המאריך ולא לשמור את המפרש מורכב כאשר הוא מתוח במצב גלישה. שמירה של המפרש לאורך זמן כאשר הוא מתוח לחלוטין. עשויה לפגוע באיכותו ובאיכות החלקים הנלווים כגון התורן. שחררו את המפרש קצת מן המתיחה שלו ואתם מסודרים. באופן כללי אנחנו ממליצים לפרק את המפרש באופן מוחלט ולא להשאירו מורכב.

5. בדקו את המפרש שלך לפני כל כניסה למים. לפני כל שימוש במפרש, מומלץ לעבור במבט על המפרש לפני כל כניסה למים על מנת לוודא שאין חור או קרע באחד מחלקי המפרש.

6. בעת שינוע של המפרש כאשר או קשור על הגג, מומלץ שהמפרש יהיה קשור מעל הגלשן ושאר הציוד ולא מתחת. קימוט אגרסיבי של המפרש עשוי ליצור שברים במונופילים של המפרש ולפגוע בו לאורך זמן.

בעזרת טיפים פשוטים אלו, ניתן להאריך את חיי המפרש באופן ניכר. עם קצת תשומת לב לפרטים הקטנים הציוד ישמר וישמש אתכם לאורך זמן ויתן לכם שעות של כיף והנאה במים!

לסיכום,

על מנת לדעת מהו המפרש המתאים לכם ביותר, קראו שוב את הפירוט על סוגי השונים, החליטו מהם התנאים שבהם אתם הולכים לגלוש ומה התקציב שאתם מעוניינים להשקיע על המפרש הבא שלכם. וכך תוכלו להחליט מהו סוג המפרש שהכי מתאים לכם ולשימוש שלכם. לאחר שהמפרש כבר ברשותכם, תוכלו בעזרת ששת הטיפים שנתנו לכם לשמור על המפרש בצורה הטובה ביותר ולהאריך את השימוש בו. 

אם עדיין יש לכם שאלות נוספות בקשר לבחירת מפרש לגלישת רוח או שמירה ושימוש נכון במפרש, צרו איתנו קשר ונשמח לעזור.

פריגל, בית ספר לגלישה, מציע קורסים לגלישת רוח, שיעורי התנסות וכמובן שיעורים פרטיים עם המדריכים המנוסים בענף. נשמח לסייע בכל דרך שניתן.

אודות המחבר:

Accessibility Toolbar