ההזמנה שלך

משלוח חינם* ברכישה מעל 350 ש״ח

שיפור ביצועים לסאפ

איך להוציא את המירב מהסאפ שלך?

בתור גולשים, אנחנו נוטים לייחס חשיבות רבה לגלשן הסאפ שאנו גולשים עליו. לקוחות רבים מבלים איתנו שעות על גבי שעות בחנות הגלישה על מנת לשמוע את דעתנו על גלשני סאפ שונים ולקבל המלצה מקצועית על איזה סאפ לקנות.

אבל מה עם הסנפיר?? הסנפיר היא חלק חשוב ומהותי מהגלשן ומהעיצוב שלו.
מיקום נכון של הסנפיר לפי תנאי הים, יכולות הגולש ומטרותיו היא קריטית וחיונית לא פחות מהבנה של גלשן הסאפ עצמו.

לכן, ריכזנו את צוות המומחים שלנו במועדון וחנות הגלישה פריגל וביקשנו מהם לרכז לכם את ההסברים וההמלצות הטובים ביותר שיש להם לחלוק אתכם, זאת התוצאה.

בשורות הבאות תקבלו הסבר על:

אז איזה סוגי סנפירים קיימות?

אילו גדלים של סנפירים קיימים ומה תפקידם?

איזה צורות של סנפירים יש ומה משמעותן?

הסבר על גמישות של החרב

הסבר על היכן כדאי למקם את הסנפיר

זמן קריאה צפוי 5-7 דקות

הסבר על סוגי סנפירים שונות לגלישת סאפ

ראשית, צריך להבדיל בין הסנפיר המרכזית הגדולה לסנפירי הצד הקטנות. גלשני סאפ מגיעים לרוב עם סנפיר מרכזית אחת גדולה אשר ממוקמת במרכז החלק האחורי של הגלשן, ושתי סנפירי צד קטנות הממוקמות קדימה יותר לכיוון האף של הגלשן. הסנפיר המרכזית מגיעה בדרך כלל בגדלים של 6-10 אינץ’, כאשר הגדלים הקטנים יותר מיועדים לגלשני סאפ קטנים לגלישת גלים. ואילו הסנפירים הגדולות יותר לגלשני סאפ לחתירה ואולארואנד גדולים וארוכים יותר. 

סנפיר צד - פריגל

סנפירי הצד מגיעות בדרך כלל בגדלים של 3.5-5.5 אינץ’. כאשר גם כאן, כמו בסנפיר המרכזית, הגדלים הקטנים יותר מתאימים לסאפ קטנים וגלישת גלים ואילו הגדולים יותר לסאפים אולאראונד גדולים וארוכים. 

סנפירי סאפ - פריגל

למה יש גדלים שונים של סנפירים ולמה זה חשוב?

בגדול, ככל שהסנפיר המרכזית גדולה יותר היא מאפשרת פחות תמרון כגון פניות ושינויי כיוון ברכיבה על הגל. אך מעניקה יותר יציבות ושמירת כיוון של הסאפ בקו ישר. גם בסנפירי הצד הדבר דומה, חרבות קטנות יאפשרו תמרון גבוה יותר ואפשרות להגיע לרמת ביצועים גדולה יותר אך יתנו פחות אחיזה ויציבות בפניות ותמרונים על הגלים.

הסיבה העיקרית לכך שיש גדלים שונים של סנפירים היא מכיוון שלכל סאפ יש ייעוד שונה מבחינת השימוש שנרצה לעשות איתו, ולכן יש צורך להתאים לו את גודל הסנפירים שהכי יתאימו לאותו הגלשן ולשימוש בו. גלשני סאפ אשר מיועדים לגלישת גלים בדרך כלל יגיעו עם סט חרבות קטן יותר אשר יאפשר להם רמת תמרון גבוהה מאוד על הגל ואילו גלשני סאפ המיועדים לחתירה במים שטוחים ושמירה על כיוון יגיעו עם סט חרבות גדול אשר יקנה להם יציבות גדולה, שמירה על כיוון באופן קל ורמת תמרון נמוכה על גלים.

למה יש צורות שונות לסנפירים ולמה זה משמש?

אז כן, לא כל הסנפירים נראות אותו הדבר, וגם פה הסיבה להבדל בצורת הסנפיר נובעת מתוך רצון להתאים את הצורה והגודל של הסנפירים לשימוש של גלשן הסאפ שלכם. 

נתחיל בבסיס
הבסיס הוא הקו התחתון של הסנפיר מקצה לקצה – החלק התחתון שיושב צמוד אל גלשן הסאפ, זהו הבסיס של הסנפיר.
ככל שהבסיס קצר יותר, הסנפיר תאפשר פניות חדות יותר ותעלה את כושר התמרון של הגלשן בפניות ותרגילים.
מנגד, ככל שהבסיס ארוך יותר הוא יאפשר לגלשן צבירת מהירות גבוהה בעת הרכיבה על הגלים אך יגרום לגלשן להיות בעל כושר תמרון נמוך יותר.

לכן למשל, אם מייצרים גלשן שמיועד לרכיבה על גלים וביצוע תמרונים אגרסיביים, פניות חדות ותרגילים על הגל נעדיף להצמיד לו סט חרבות עם בסיס צר יחסית.
לעומת זאת, גלשן שמיועד לתפוס הרבה מאוד גלים אבל לא לתמרן על הגל בצורה אגרסיבית אלא לגלוש בצורה יותר רגועה ואלגנטית יגיע בדרך כלל עם בסיס רחב יותר שמייצר הרבה מהירות וזרימה על הגל.

השיפוע (באנגלית: RAKE)
השיפוע של הסנפיר נקבע לפי כמה הסנפיר מעוקל אחורה או ישר. אם תסתכלו על כל סנפיר תראו שיש לה שיפוע שמתעקל אחורה בזווית מסויימת. הזווית הזאת משפיעה רבות על הביצועים של הגלשן שלכם כאשר אתם תופסים או רוכבים על הגלים. שיפוע גדול שמייצר סנפיר מעוקלת מאוד אחורה, גורם לאחיזה גדולה יותר של הגלשן בתוך המים ולכן יתן לגלשן אחיזה ושליטה טובות מאוד בעת הרכיבה על הגל, אך יקטין את יכולת ואת כושר התמרון שלו.
לעומת זאת, שיפוע קטן שמייצר סנפיר ישרה יותר בעלת עיקול קטן אחורה יגרום לאחיזה מועטה יותר של הגלשן בתוך המים ולכן מאפשר לו צבירת מהירות גדולה וכושר תמרון גבוה אך פחות יציבות ושליטה על הגלשן בזמן התפיסה של הגל והרכיבה עליו. 

לכן, אם רוצים סט אפ עבור גלשן סאפ שיוכל ל”החזיק” ים גבוה, ויגלשו עליו בגלים גבוהים וחלולים אז כדאי להצמיד לו סט סנפירים עם שיפוע גדול יחסית שיאפשר אחיזה גבוהה בגל, יציבות ושליטה. לעומת זאת, אם רוצים סט אפ עבור גלשן שיתפוס גלים קטנים ויהיה בעל כושר תמרון גבוה מאוד כדאי להצטייד בסט סנפירים עם שיפוע קטן יחסית, כזה שיאפשר לו לצבור מהירות רבה על הגלים הקטנים, ויקנה לו כושר תמרון גבוה ופחות אחיזה ויציבות. 

כמובן, שאין שחור ולבן וישנם אין ספור אפשרויות לעיצוב הסנפיר ולשימוש באלמנטים השונים של העיצוב כגון השיפוע והבסיס כדי לייצר סט סנפירים שמתאים בדיוק לגלשן ספציפי. אבל, כאשר תלמדו לזהות את האלמנטים העיצוביים האלו ותוכלו להבדיל בין סוגי עיצובים שונים, תוכלו גם לדעת למה סט הסנפירים הספציפי שאתם מסתכלים אליו משמש. בנוסף, תוכלו להבין טוב יותר לגבי השימוש של הגלשן שאותו הסט מוצמד אליו.

הסבר על סנפיר סאפ - פריגל

גמישות
הגמישות של הסנפיר נקבעת לפי החומרים המרכבים אותה. ככל שהחומר גמיש יותר כך גם הסנפיר תהיה גמישה יותר. חומר כגון פלסטיק למשל, הוא חומר גמיש יחסית ולכן חרבות אשר עשויות מפלסטיק יהיו גמישות. לעומת זאת, פיברגלס, הוא חומר בעל רמת קשיחות גבוהה ורמת גמישות נמוכה. ולכן חרב אשר עשויה מפיברגלס תהיה מאוד קשיחה ולא גמישה. 

מה משנה הגמישות של החרב?

ככל שהחרב גמישה יותר היא תתן פחות אחיזה של הגלשן במים בזמן רכיבה על הגל וביצוע תמרונים. לכן אם אתם הולכים לגלוש כאשר הים גבוהה מאוד עם גלים חזקים עדיף לא לגלוש עם חרבות פלסטיק. לעומת זאת, ככל שהחרב קשיחה יותר, היא תאפשר אחיזה טובה יותר של הגלשן במים בעת רכיבה על הגל וביצוע תרגילים ותמרונים.

אז כאשר אתם נכנסים לים לגלוש על גלים גבוהים, עדיף שתבחרו בסט חרבות מחומרים קשיחים כגון פיברגלס, אשר יתנו שליטה טובה יותר על הגלשן. גם בנושא הזה אין שחור ולבן, ובשוק ניתן למצוא חרבות אשר עשויות מחומרים שונים כגון קרבון, הוני קומב (סנפיר בעיצוב חלת דבש אשר עשויה מפיברלגס והיא קלה מאוד וחזקה) במבוק ועוד. ככל שתלמדו לזהות את הקשיחות של הסנפיר, תוכלו לדעת ולהבין איך הגלשן יתנהג במים והאם הסנפיר מתאימה עבור השימוש שלכם ושל גלשן הסאפ שלכם. 

גולשים רבים אינם מודעים לעובדה ששינוי מיקום של הסנפיר המרכזית בגלשן עשוי לשנות באופן משמעותי את ההתנהגות שלו על הגל. רוב גלשני הסאפ מגיעים עם מסילה לסנפיר האחורית ככה שיש לגולש משחק עם מיקום הסנפיר. ככלל, הזזה של הסנפיר קדימה לכיוון החרטום תגרום לסאפ להיות יותר “משוחרר” ומתמרן על הגל, אבל עם פחות יציבות בתפיסת גלים ודרופים. הזזה אחורה של הסנפיר לכיוון הירכתיים של הסאפ תגרום לו להיות יציב יותר, ישמור על קו חתירה ישר יותר, בעל אחיזה משופרת בירידת דרופים וביצועים חזקים בגלים גבוהים, אך פחות מתמרן ויותר “אוחז” את הגל.

מיקום הסנפיר באמצע המסילה אמורה לתת לגולש אחיזה מצד אחד אבל כושר תמרון גבוה יחסית.

איפה למקם את הסנפיר?

ההמלצה שלנו היא תמיד להתחיל למקם את הסנפיר במרכז המסילה. בדרך כלל זה גם המיקום שאיתו הגולשים אשר אחראים על בדיקות הציוד עושים את הטסטים בתהליך בדיקת הגלשן לפני ייצור והפצה. לכן זהו המיקום המומלץ ביותר לרוב הגולשים ויתאים למגוון רחב של תנאי ים.

גולשים מתחילים שאינם מרגישים יציבים על הגלשן, יקחו את הסנפיר אחורה עד הסוף, ויקבלו יציבות ואחיזה גבוהה יותר בחתירה, תפיסת גלים ותמרון על הגל.

גולשים ותיקים אשר רוצים לנצל את הסאפ שלהם ואת יכולות התמרון של עד תום יכולים להתנסות בהזזה של הסנפיר קדימה ולראות האם כושר התמרון של הסאפ עלה, ואם מיקום זה מתאים להם וליכולות שלהם.

שם המשחק הוא לנסות מיקומים שונים על מנת להגיע למיקום האידיאלי בשבילך, ולבלות כמה שיותר שעות במים על גלשן הסאפ שלכם בחתירה ובתפיסת גלים.

גלישה מהנה
צוות פריגל

אודות המחבר:

Accessibility Toolbar