ההזמנה שלך

משלוח חינם* ברכישה מעל 350 ש״ח

מדריך לגולש המתחיל

המדריך המלא לגולש הרוח המתחיל

השורות הבאות ילמדו אתכם את כל מה שצריך לדעת בתור גולש רוח מתחיל. אנחנו נספק לכם סקירה נרחבת על המושגים בהם משתמשים גולשים, על הז’רגון הנפוץ בעולם הגלישה ונצייד אתכם בטיפים יעילים שנלמדו מניסיון רב.  מאחלים לכם קריאה נעימה, מודים לכם על הסבלנות ומבקשים שתשמרו על עצמכם במים.

ספורט גלישת הרוח, הוא אחד מענפי הספורט הימיים המהנים ביותר והמספקים שיותר בעולם הגלישה. החוויה של גלישה ושיוט על המים בעזרת כוח הרוח תוך צבירת מהירות. יוצרת תחושה מדהימה של כמעט ריחוף. יחד עם זאת, הלמידה של הספורט דורשת הרבה אימון ושעות ים. אך עם הדרכה נכונה ומקצועית והרבה התמדה ניתן להגיע לרמת גלישה גבוהה ולהנות מספורט אקסטרים שיגרום לכם להתמכרות קשה לים ולגלישה.

כמו בהרבה מענפי הספורט הימי, גם בגלישת רוח יש מגוון מושגים שתצטרכו לדעת ולהבין על מנת להתקדם ולהשתפר בספורט. ריכזנו עבורכם את כל מה שאתם צריכים לדעת בתור גולשי רוח מתחילים (גם גולשים מתקדמים יותר ימצאו פה מידע וטיפים חשובים עבורם), שנכנסים לעולם גלישת הרוח.

מושגים בסיסיים בגלישת רוח

בין אם אתם חושבים שאתם מכירים את כל עולם המושגים של הגלישה ובין אם אתם נחשפים לזה בפעם הראשונה – אנחנו מבטיחים לכם שתעשירו את הידע שברשותכם באמצעות השורות הבאות. 

גלשן רוח: הגלשן הוא הבסיס שצף על המים ושעליו אנחנו עומדים בזמן הגלישה. ישנם סוגים רבים של גלשני רוח. כאשר מסתכלים על גלשן רוח יש לשים לב בדרך כלל לכמה פרמטרים חשובים שלו. הנפח: נפח הגלשן נמדד בליטרים והוא מייצג את כושר הציפה של הגלשן.

איך לבחור גלשן רוח למתחילים?

גולשים מתחילים יגלשו בדרך כלל על גלשנים בעלי נפח גבוה של 160-225 ליטרים. ככל שהגלשן בעל נפח גובה יותר הוא מציף יותר ולכן מקל את הגלישה לגולשים מתחילים. אורך: אורך גלשן הרוח נמדד בסנטימטרים. גלשנים ארוכים בדרך כלל יהיו גדולים ובעלי נפח גבוה ולכן יתאימו יותר לגולשים מתחילים. היום, המגמה היא לייצר גלשני רוח קצרים יותר ורחבים. ולכן יתכן גלשן בעל נפח גבוה שיהיה קצר יחסית. הגלשנים המודרנים נעים באורכים בטווח שבין 230-260 סנטימטר. ואילו גלשנים ארוכים וגדולים יהיו באורך של 260 סנטימטר ומעלה. רוחב: רוחב הגלשן הוא פרטמר חשוב מאוד אשר יעזור לכם לדעת כמה הגלשן יציב. ככל שהגלשן רחב יותר, ככה הוא יותר יציב ומספק מספיק מקום לגולש לעמוד עליו בנוחות ויציבות. גלשנים גדולים המיועדים למתחילים יהיו ברוחב שבין 70-90 סנטימטר. ובדרך כלל יהיו גם בעלי נפח גבוה. גלשנים לגולשים מתקדמים יותר אשר מיועדים לביצוע תרגילים וקפיצות בגלים, או צבירת מהירות גבוהה וביצועים. יהיו ברוחב של 70 סנטימטר ומטה.

חרטום: החלק הקדמי של הגלשן

ירכתיים: החלק האחורי של הגלשן

מפרש: המפרש הינו חלק המחובר מעל גוף הגלשן ומאפשר התקדמות של הגולש בעזרת כוח הרוח. המפרש עשוי משילוב של חומרים מתקדמים וחזקים אשר מאפשרים לו לשמור על צורה קבועה לאורך זמן ממושך, ועמידה בעומסים גבוהים של תנאי ים שונים ורוח חזקה. כמו בגלשן, גם במפרש ישנם סוגים שונים וגדלים שונים של מפרשים אשר מתאימים לסוגי גולשים שונים ולמגוון תנאי ים ורוח שונים. באופן כללי, מפרשים בגדלים של 4.0-6.0 יתאימו בדרך כלל לגולשים מתקדמים יותר לתנאי רוח חזקה. או לגולשים מתחילים בתנאי רוח קלים. לעומת זאת, מפרשים בגדלים שבין 6.0-9.0 יתאימו לגולשים מתקדמים ברוח חלשה. ככל שהמפרש גדול יותר, הוא תופס יותר רוח ומקדם את הגולש מהר יותר על פני המים. רוצים ללמוד עוד על סוגים וגדלים של מפרשים? היכנסו למדריך לבחירת מפרש ושמירה עליו

מפרש freeride מחוזק

תורן: תורן הוא מוט ארוך אשר מוכנס לתוך השרוול של המפרש ומקנה לו את האפשרות לשמור על צורה ומתח בזמן הגלישה. תרנים מגיעים בגדלים שונים אשר נעים בטווח של 3.40-5.30 מטרים. כאשר התרנים הקטנים מתאימים למפרשים הקטנים, ואילו התרנים הגדולים מתאימים למפרשים הגדולים. על גבי כל מפרש מודרני רשום במדויק איזה אורך תורן הוא צריך על מנת להיות מורכב בצורה נכונה ומקצועית. החומרים מהם עשויים התרנים הם אפוקסי וקרבון, או שילוב של שניהם באחוזים שונים. ככל שאחוז הקרבון בתורן עולה כך הוא קל יותר. רוב הגולשים יבחרו בתורן בעל שילוב של אחוזי קרבון גבוהים ביחד עם אפוקסי מייצרים תורן שהוא גם קל מאוד אך יחד עם זאת עמיד וחזק גם בגלישה בתנאי ים סוערים ורוח חזקה. 

תורן לגלישת רוח wind

מנור: המנור הוא חלק המרכיב את המפרש, ובו אנו מחזיקים כאשר אנו עומדים על הגלשן ואוחזים במפרש. המנור הוא בעצם החלק שבעזרתו אנו שולטים במפרש שלנו ובכיווני הגלישה. שני סוגי מנורים עיקריים מצויים בשוק, וההבדל ביניהם ניצב בסוג החומרים העיקריים שמהם עשוי המנור, קרבון ואלומיניום. רוב הגולשים, גולשים עם מנורי אלומניום קלים וחזקים שמתאימים לגלישה במגוון רחב מאוד של תנאי ים, עוצמת רוח וסגנונות גלישה. גולשים מנוסים ומתקדמים עשויים לבחור במנור עשוי מקרבון. מנור מקרבון הוא בעל משקל קל מאוד ותחושה מאוד נוחה בידיים בזמן הגלישה, אך הוא יקר משמעותית ממנור אלומיניום סטנדרטי ולכן בדרך כלל אינו מתאים לגולשים מתחילים שעדיין לומדים ומתקדמים ברמת הגלישה ורמת הציוד שלהם. 

מנור לגלישת רוח

מאריך: מאריך הוא חלק אשר מחבר בין התורן למפרש ובעזרתו אנו מותחים את המפרש ומייצרים לו את הצורה הנכונה לגלישה. כמו כן, בחלק התחתון של המאריך ישנו חור אשר מותאם לכניסה של הקרדן (הסבר בהמשך). כמו בתרנים, גם המאריכים עשוים משני חומרים עיקריים: קרבון ואלומיניום והם בעלי תכונות זהות לאלו שהוסברו על התרנים. מאריכי אלומיניום הם הנפוצים ביותר ונותנים תמורה מעולה לכסף.

מאריך לגלישת רוח

קרדן: קרדן הוא החלק המחבר בין המפרש לגוף הגלשן. על הגלשן ישנה מסילה מובנית בגוף הגלשן, שעליה מרכיבים את הקרדן ולאחר מכן מחברים בינו לבין המאריך של המפרש שהוא בעל חור ייעודי לחיבור של הקרדן. הקרדן מורכב מבסיס היושב על גוף הגלשן, גומיה עבה וגמישה שיכולה לנוע לכל הכיוונים ופין המותאם לחיבור עם המאריך. את הגומיה ניתן להחליף כאשר היא מתבלה או נקרעת. גולשים אשר מבלים שעות רבות בגלישה בשבוע/חודש. מומלץ להחליף את הגומיה של הקרדן או את כל הקרדן בכל עונת גלישה.

קרדן גלישת רוח

סנפיר: סנפיר הגלשן ממוקמת בחלק התחתון האחורי של הגלשן. הסנפיר נמצאת במים ומאפשרת גלישה בקו ישר ותמרונים של הגלשן. ללא חרב, הגלשן לא יכול להתקדם בקו ישר ובעצם היה נסחף במורד הרוח, ללא יכולת אמיתית לגלישה והתקדמות. חרבות מגיעות במגוון רחב מאוד של גדלים, צורות וחומרים. ככל שהחרב גדולה וישרה יותר, היא מתאימה יותר לגלשנים גדולים בעלי נפח גבוה. לעומת זאת, ככל שהחרב קצרה יותר ומעוקלת אחורה היא מתאימה יותר לגלשנים קטנים אשר מיועדים לביצועים ורכיבה על גלים. 

חבקים: חבקים הם זוג חבלים קשיחים מעוקלים בצורת חצי עיגול אשר מחוברים על גבי המנור ומחברים בינינו לבין המפרש בעזרת הטרפז (הסבר בהמשך). כאשר אנו מחוברים לחבקים, הלחץ והעומס מהגב והידיים יורד, מה שמאפשר גלישות ארוכות יותר וגלישה ברוח חזקה יותר עם פחות מאמץ ועייפות של שרירי הידיים והגב. החבקים מגיעים במגוון אורכים. ככל שהחבק יהיה קצר יותר הוא יקשה על הגולש להתחבר אליו ויקטין את החופש והמשחק שיש לגולש עם המפרש בידיים. לעומת זאת, חבקים ארוכים יאפשרו כניסה קלה יותר ויתנו יותר חופש ומשחק תנועה לגולש בזמן הגלישה. כיום, ישנה מגמה לקחת חבקים יחסית ארוכים (26″ אינטש ומעלה) מכיוון שהם מאפשרים לגולש טווח תנועה רחב יותר אשר מקל עליו בזמן תרגילים, קפיצות ורכיבה על גלים. 

חבקים לגלישת רוח

טרפז: חגורת הגב אשר בעזרת וו מיוחד מחברת אותנו לחבקים אשר ממוקמים על גבי המנור. ישנם שני סוגי טרפזים עיקריים: טרפז מותניים וטרפז ישיבה. טרפז המותניים ממוקם על גבי המותניים ומאפשר כניסה ויציאה קלה מן החבקים. לעומתו, טרפז ישיבה ממוקם באזור הישבן כך מה שיוצר מרווח גדול יותר בינו לבין החבקים ומקשה על הכניסה. רוב הגולשים יבחרו בטרפז מותניים מכיוון שהוא נוח יותר לרוב סגנונות הגלישה כגון פרירייד, פריסטייל ורכיבה על גלים. את טרפז הישיבה יעדיפו גולשי סללום ורייס אשר מעוניינים להגיע למהירות גבוה מאוד. 

כיוון הרוח: כיוון הרוח מתייחס לכיוון ממנו מגיעה הרוח. למשל, אם הרוח נושבת מכיוון צפון לכיוון דרום היא תקרא רוח צפונית. יש ארבע כיווני רוחות: צפונית, דרומית, מזרחית, מערבית. הרוח הכי נוחה לגלישת רוח למתחילים היא רוח צפונית חלשה או בינונית. כאשר הרוח צפונית הים בדרך כלל שטוח ומזג האוויר נוח לגלישה. רוחות דרומיות ומערביות גורמות בדרך כלל לעליה של גלים ולתנאי ים מאתגרים יותר. רוח מזרחית נושבת מכיוון החוף ולכן היא מסוכנת מאוד לגולשים מתחילים שעלולים להיסחף ללב הים ללא היכולת לחזור (כללי בטיחות לגלישה ברוח מזרחית בהמשך).

עוצמת הרוח: עוצמת הרוח נמדדת ב”קשרים” כל קשר הוא 1.8 קמ”ש. ככה שעם יש רוח של 20 קשרים, זאת אומרת שעוצמת הרוח בקמ”ש תהיה 36. רוח הנחשבת חלשה היא רוח שנעה עוצמה שבין 0-10 קשרים. רוח בינונית תהיה בעוצמה של 10-15 קשרים. ואילו קוח חזקה הינה רוח בעוצמה של מעל 15 קשרים. עוצמת הרוח המתאימה לאימון בגלישת רוח לגולשים מתחילים היא רוח חלשה ובינונית עד 15 קשרים עם תנאי ים כמה שיותר שטוחים ופחות גליים.

לעלות לרוח: בעת השייט על גלשן הרוח, אנחנו יכולים לכוון את עצמנו למגוון כיווני גלישה. בים לא מדברים על כיוונים במונחים של ימינה ושמאלה. אלא בעליה לרוח וירידה מהרוח. המשמעות של לעלות לרוח היא לגלוש בזוית לכיוון שממנה באה הרוח. לדוגמה, אם אתם גולשים ברוח צפונית לכיוון העומק, גלישה בעליה לרוח תקדם אתכם לעומק ועוד יותר צפונה. כאשר תסתובבו ותחזרו לכיוון החוף שוב בעליה לרוח, תגיעו לחוף לנקודה צפונית יותר מאיפה שהתחלתם את הגלישה.

לרדת מהרוח: הכיוון ההפוך מגלישה בעליה לרוח. כאשר אתם יורדים מהרוח אתם גולשים במורד הרוח. לדוגמה, אם אתם גולשים בצפונית לכיוון העומק, אם תרדו מהרוח זה יגרום לגלשן לנוע לעומק ובזוית לכיוון דרום. 

סיבוב: בגלישת רוח ישנם שני סוגי סיבובים עיקריים: סיבוב ומהפך. הסיבוב מבצע תמיד בעליה לרוח. הגולש מוריד את המפרש למטה כלפי החלק האחורי של הגלשן, הגלשן עולה לרוח (לכיוון שממנה מגעיה הרוח), וכאשר הוא נעצר הגולש עובר מהחלק הקדמי של הגלשן לצד השני של המפרש והגלשן, וממשיך גלישה לצד השני.

מהפך: מהפך מתבצע תמיד בגלישה במורד הרוח. הגולש יורד מהרוח בעזרת הפניה של התורן והמפרש קדימה לכיוון החרטום (החלק הקדמי של הגלשן) עד לנקודה בה ניתן להפוך את המפרש בקלות לצד השני, בזמן הפיכת המפרש הגולש מחליף את מיקום הרגליים לצד השני של הגלשן מסדר את עצמו במיקום החדש וגולש לצד השני.

פלנינג: גלישה במהירות גבוה כאשר הגולש מחובר לרצועות של הגלשן ולחבקים הממוקמים על המנור. בעת צבירת המהירות, הגלשן מגיע למצב של “ריחוף” כאשר רק החלק האחורי של הגלשן נוגע בקושי במים והגלשן נשאר במהירות גבוה לאורך הגלישה. הריחוף הזה במהירות הגבוהה נקרא פלנינג. הפלנינג זה האלמנט שכל גולשי הרוח הותיקים אוהבים ומחפשים בכל פעם. זהו בעצם מה שכל כך ממכר בגלישת רוח. על מנת להגיע לרמת גלישה המאפשרת פלנינג יש צורך גם באימון רב והגעה ליכולת גלישה ברוח חזקה והתחברות לרצועות והחבקים. וגם בציוד מתאים אשר מתאים לגלישה במהירות גבוהה וברוח חזקה.

פלנינג גלישת רוח

חליפת גלישה: חליפת גלישה היא בגד עשוי מסוגים שונים של בד נאופרן, שהוא בד דק ובעל כושר בידוד וחימום גבוה. חליפת הגלישה נועדה לשמור על חום גופו של הגולש כאשר הוא נכנס למים בתנאים של קור בחורף ובעונות מעבר. ישנם סוגים שונים של חליפות המתאימות למגוון תנאי ים וקור ולשימושים שונים. החליפות השלמות המכסות את כל הפלג הגוף העליון והתחתון, מיועדות לחורף כשר המים קרים והטמפרטורה בחוץ נמוכה. ואילו החליפות הקצרות שמכסות רק חלק מפלג הגוף העליון והתחתון (בדרך כלל עד הברכיים ועם שרוול קצר עד המרפק) מיועדות לעונות מעבר או למקומות בהם המים קרים אבל בחוץ חם. 

לייקרה: לייקרה היא חולצת גלישה עשויה מבד לייקרה דק וצמוד לגוף. תפקידה של הלייקרה היא להגן על גופו של הגולש בעיקר משפשופים הנגרמים בזמן הגלישה, קרני השמש וצריבת מדוזות. הלייקרה אינה סופגת הרבה מים והיא מתייבשת מהר. הלייקרה נוחה מאוד על הגוף בזמן הגלישה ומותאמת במיוחד לביצוע ספורט ימי והגנה על הגולש מפני השמש. 

חליפת לייקרה לגלישה - wind

 5 כללי בטיחות לגולשים

לאחר שהכרנו את המושגים הבסיסיים נותר לעבור על מספר כללי בטיחות חשובים.

לא גולשים לבד

בתור גולשים מתחילים, תמיד עדיף לכם לגלוש בחברה של עוד גולש אחד לפחות או במסגרת של שיעור גלישה מודרך. נכון, גלישת רוח הוא ספורט בטוח יחסית אך למרות זאת זהו ספורט שנעשה בתוך הים על מגוון הסכנות שלו. תחשבו על המקרה הבא: אתם גולשים לעומק לבד ופתאום כאשר אתם במרחק של כמה מאות מטרים מהחוף נשבר לכם הקרדן (החלק אשר מחבר בין המפרש לגלשן) ואתם לא יכולים לגלוש חזרה לחוף. במקרה ואתם נמצאים לבד בים, תצטרכו למצוא את הדרך לחזור לחוף בבטחה למרות שאין באפשרותכם לגלוש. אבל אם יש אתכם שותף לגלישה, הוא יכול לגלוש חזרה להזעיק עזרה או להביא לכם חלק חלופי שיעזור שיתן לכם את האפשרות לחזור בגלישה בטוחה לחוף. לכן, לגולשים מתחילים תמיד עדיף לגלוש בחברת מישהו נוסף שיוכל להגיש להם עזרה בעת הצורך.

ציוד אף פעם לא ביני לבין הגלים

כניסה ויציאה מהחוף עם ציוד גלישת הרוח, נעשה בצורה שבה אף פעם המפרש והגלשן אינם נמצאים בינכם לבין הגלים. אלא תמיד בצד שלכם או לכיוון החוף כאשר אתם עם הגב לגלים. אם הציוד נמצא ביניכם לבין הגלים, כאשר יגיע גל להישבר על החוף, הוא ישבר קודם כל על הציוד ויגרום למפרש ולגלשן להיסחף עליכם במהירות ובעוצמה. זאת דרך קלאסית שבה גולשים מתחילים נפצעים ולכן אתם צריכים להקפיד על כך שלעולם הגלים לא יוכלו להעיף את הציוד עליכם, לפגוע בכם ולפצוע אתכם.

כללי גלישה ברוח מזרחית

כללי גלישה ברוח מזרחית: עונת המעבר בין הקיץ לחורף, מאופיינת ברוחות מזרחיות חזקות בלילה ובשעות הבוקר.

רוחות מזרחיות נושבות מכיוון החוף לעומק, ולכן הן עשויות להיות מסוכנות לגולשים אשר מחליטים להיכנס לים.

אז מהם כללי הבטיחות החשובים ביותר על מנת להבטיח שלא תמצאו את עצמכם בלב הים ללא יכולת לחזור חזרה?

1. אם יש שאלה אין שאלה! תמיד עדיף להימנע מחתירה על סאפ/קיאק, או גלישת רוח ברוח מזרחית חזקה! מכיוון שיש סכנת היסחפות לעומק. עדיף לוותר ולהגיע ביום אחר. אנחנו יודעים שאתם אוהבים להגיע ולחתור וקשה מאוד לוותר על חתירה בסאפ כאשר התנאים נראים מעולים והים שטוח. אבל, רוח מזרחית חזקה אינה מתאימה למתחילים אלא רק למקצוענים בגלישה אשר שומרים על כללי הבטיחות. וגם אז ישנה סכנת היסחפות. לכן, נסו להימנע מכניסה לים כאשר נושבת רוח מזרחית חזקה.

2. אם החלטתם כבר להיכנס לים ולחתור בסאפ או לגלוש רוח. אז השתמשו במקדמי ביטחון אשר יכולים לעזור לכם במקרה של תקלה. קחו אתכם טלפון נייד למקרה חירום, ואל תכנסו לעולם ברוח מזרחית חזקה לבד! קחו אתכם בן או בת זוג, חתרו/גלשו קרוב לחוף ככל הניתן ועדיף בחופים סגורים על ידי מרינה/לגונה שם הרוח חזקה פחות.

3. לעולם אל תחתרו בסאפ או תגלשו רוח לעומק, אלא אך ורק בקרבת החוף! שוב, אם כבר החלטתם להיכנס למים. תמיד תחתרו קרוב ככל הניתן לארוך החוף. בצורה כזאת שתאפשר לכם ירידה למים מן הסאפ או גלשן הרוח שלכם במקום בו מתאפשרת לכם עמידה וחזרה בטוחה ברגל לעבר החוף. אם אתם לא מצליחים לעשות את זה, זה אומר שהרוח חזקה מידי! חזרו מיד לחוף במהירות על מנת לא לסכן את עצמכם יותר מדי.

4. התייעצו עם המועדון הקרוב לביתכם, תרימו טלפון ותשאלו אם כדאי ובטוח להיכנס לים. תמיד תוכלו להרים עלינו טלפון למועדון הגלישה ולוודא האם מתאים לכם להיכנס למים היום. אנחנו שומרים על כללי הבטיחות ולכן אם תנאי הים לא מאפשרים גלישה בטוחה אנו נזהיר אתכם ונתדרך אתכם מה כדאי לכם לעשות.

5. הרוח המזרחית יורדת לקראת שעות הצהריים ולכן כדאי להגיע לקראת השקיעה ולא בשעות הבוקר המוקדמות.
רוח מזרחית היא רוח מסוכנת, הבעיה הכי גדולה שבדרך כלל הים מאוד שטוח ורגוע ולכן חותרים/גולשים מתחילים לא מודעים לסכנת היסחפות לעומק

אל תיקחו סיכונים מיותרים ותשמרו על עצמכם.

אודות המחבר:

Accessibility Toolbar