ההזמנה שלך

משלוח חינם* ברכישה מעל 350 ש״ח

מדריך לגלישת קייטסרף

מדריך ללימודי גלישת קייט בצורה בטוחה ויעילה

קייטסרפינג הוא ספורט ימי מהנה ומלא בכיף ואדרנלין אשר צובר תאוצה ברחבי העולם ובחופי ישראל כבר למעלה משני עשורים. יחד עם זאת, ספורט הקייטסרף הינו ספורט אקסטרים שעלול להיות מסוכן כאשר לומדים או מתרגלים אותו בצורה לא נכונה, עם הציוד הלא מתאים וללא הדרכה מקצועית ומסודרת. 

בתור בית ספר ומועדון גלישה לספורט ימי וקייטסרפינג עם ותק של למעלה מ-40 שנה בים החלטנו לכתוב עבור כלל גולשי הקייט והגולשים המתחילים בפרט, מדריך אשר מאגד בתוכו את כללי הבטיחות, האימון והגלישה החשובים ביותר לדעתנו, זאת במטרה להעלות את המודעות לנושא הבטיחות ולהעשיר את הידע של גולשים מתחילים וותיקים כאחד.

נתחיל מהיסודות, על מנת ללמוד קייטסרפינג אתם צריכים למצוא בית ספר לגלישת קייט בעל ניסיון והסמכה בתחום ההדרכה. קייט סרף זהו ספורט שמסוכן מאוד ללמוד אותו לבד וההמלצה הגורפת היא תמיד לעבור קורס קייט סרף מקצועי אצל אחד מבתי הספר הפזורים לאורך חופי ישראל ואצל מדריכים מיומנים.

איך בוחרים איפה לעשות קורס קייטסרף?

הבחירה היכן לעשות את קורס הקייט שלכם היא קריטית וחשובה להמשך ההתקדמות שלכם בספורט. ראשית, אתם רוצים לעשות קורס אצל בית ספר שמלמד לפי הקריטריונים של איגוד הקייט העולמי IKO. ארגון הקייט העולמי מסמיך מדריכים ומועדונים ללמד לפי הסטנדרטים הגבוהים ביותר אשר יבטיחו שתלמדו את כל מה שאתם צריכים על מנת להתחיל ולגלוש קייטסרף בצורה המקצועית והבטיחותית ביותר.

שנית, וודאו שבית הספר ומועדון הגלישה שאתם מתכוונים לעשות בו את הקורס מחזיק ברשותו ציוד איכותי ומתקדם מהשנים האחרונות. ציוד ישן ומוזנח הוא סימן לזלזול במקצוע ובחניכים אשר עוברים את הקורס. ציוד חדיש ואיכותי יקל עליכם את תהליך הלמידה ויעלה את רמת הביטחון והבטיחות שלכם במהלך הקורס ולאחריו.

לקריאה על קורס קייטסרפינג במועדון הגלישה פריגל – לחצו כאן

ציוד קייטסרף איכותי - פריגל

10 כללי ברזל לגולשי קייטסרף 

אם אתם כבר אחרי קורס ומרגישים שחסרים לכם עוד כלים, הנחיות וטיפים יעילים אז 10 הכללים הבאים הם בשבילכם:

1. תמיד להתאמן עם ציוד מגן

כמו שכבר ציינו, גלישת קייטסרף הינה ספורט אקסטרים אשר מבוצע בים בזמן שהרוח חזקה, ולכן תמיד השתדלו לתרגל עם ציוד הבטיחות הנדרש הכולל קסדה ואימפקט וסט למען שמירה הראש ועל פלג הגוף העליון, במיוחד הצלעות ובית החזה בזמן התרגול. בזמן התרגול על החוף או במים במהלך גלישה. המצנח עלול למשוך או לגרור אתכם בעוצמה ומהירות רבה, מה שיכול להוביל לפציעה. לכן, חבישת קסדה ולבישת אימפקט וסט עשויות להפחית בצורה ניכרת את עוצמת הפגיעות או המכות שאתם עלולים לקבל. ובכך למנוע להפחית את עצמתן של הפציעות ואפילו להציל חיים.

2. לא להשתמש ברולר ליש

רולר ליש זהו חבל גמיש המחבר ביניכם לבין הגלשן. הרולר ליש מתקצר ומתארך בהתאם למרחק ביניכם לבין הגלשן. עד פה נשמע משהו טוב, אנחנו הרי לא רוצים לאבד את הגלשן שלנו בעומק הים ללא יכולת להגיע אליו נכון? נכון, אך העובדה שהרולר ליש שומר על הגלשן קרוב אלינו היא גם מה שהופך אותו לכל כך מסוכן. מכיוון שהגלשן נשאר מחובר אלינו כל הזמן בעזרת הליש. הגלשן עלול לפגוע בנו בעוצמה רבה כאשר אנחנו בקו החוף בקרבת הגלים, או לחלופין כאשר אנחנו נופלים או נגררים בעוצמה על המים. במקום שהגלשן יתרחק מאיתנו, הוא נגרר ורודף אחרינו בעזרת הליש ויכול לפגוע בנו בעוצמה בכל רגע נתון. הדבר הנכון לעשות או לתרגל גרירות במים בעזרת הגוף בלבד על מנת ללמוד כיצד לחזור לגלשן כאשר הוא מתנתק מאיתנו. בכל מקרה, הבריאות שלנו חשובה יותר מגלשן או כל פיסת ציוד אחר.

3. להשקיע בציוד איכותי שמתאים לרמה שלנו

השקעה בציוד קייטסרף - פריגל

כאשר אנחנו לומדים ומתרגלים גלישת קייט, אחד הדברים החשובים ביותר על מנת להתקדם בצורה מהירה ובטיחותית היא בחירת ציוד נכונה ומתאימה עבורנו ועבור רמת הגלישה שלנו. בגדול, הציוד מתחלק לשלוש קטגוריות עיקריות: גלישת פרירייד, גלישת פריסטייל וגלישת וייב (גלישה על גלים עם ציוד קייטסרף). ציוד הוויב והפריסטייל אינו מתאים למתחילים והוא מיועד לגולשים מתקדמים אשר מעוניינים לבצע תרגילים, קפיצות גבוהות ורכיבה על גלים. השליטה במצנח וגלשן מסוג פריסטייל או וייב היא קשה יותר. המצנח נוטה לזוז באוויר בצורה חדה ומהירה ולייצר כוח מתפרץ במהירות. לכן, ציוד מסוג זה אינו מתאים לגולשים אשר מעוניינים לתרגל ולהתאמן על היסודות והבסיס של גלישת הקייט כגון גלישה בקו יש הלוך וחזור, סיבובים ומהפכים, חידוד בזוית לרוח ועוד. לעומת זאת, ציוד מסוג פרירייד בדרך כלל יתאים לגולשים מתחילים מכיוון שהגלשן והמצנח סלחניים יותר, זזים לאט יותר וידידותיים למשתמש. ולכן מאפשרים לגולש להתאמן על טכניקה בסיסית בצורה בטוחה יותר עם שליטה גבוה בציוד וללא הפתעות לא רצויות במהלך התרגול והגלישה. 

אם אתם לא יודעים איזה ציוד מתאים לכם בדיוק. הדרך הכי קלה, נוחה ובטוחה להתאמת ציוד היא התייעצות עם מועדון גלישה מקצועי וותיק שידע להתאים לכם את הציוד הנכון והמתאים ביותר לרמה, יכולת והתקציב שלכם. 

מוזמנים להתרשם מציוד קייט סרף איכותי – לחצו כאן

4. בחירת ציוד משומש, ככה תעשו את זה נכון

נכון, לא כולם יכולים להרשות לעצמם לקנות את הציוד הכי חדיש ומקצועי בשוק. כמו כן, שוק היד 2 בתחום הקייט פורח ומשגשג ובהחלט ניתן למצוא ציוד ברמה גבוהה במחירים זולים משמעותית מציוד חדש. אבל, יש לשים לב לכמה דברים חשובים כאשר רוכשים ציוד יד שנייה. ראשית, וודאו שהדגמים שאתם מעוניינים לרכוש אכן מתאימים לרמת הגלישה שלכם. כל דגם ניתן למצוא היום בקלות בעזרת חיפוש מהיר ברשת האינטרנט. תשקיעו את האקסטרה של הכמה דקות נוספות בכדי להבין באיזה ציוד מדובר והאם הוא מתאים למטרות ולרמה שלכם. שנית, חפשו ציוד משומש מהשנים האחרונות. ציוד הגלישה בתחום הקייט מתקדם בקצב מהיר מאוד משנה לשנה. גם מבחינת איכות החומרים וגם מבחינת מערכות הבטיחות אשר משתדרגות משנה לשנה. לכן, חפשו ציוד משומש מהשנתיים או שלוש האחרונות. גם אם אתם נתקלים בציוד משומש במצב מעולה שבקושי נגלש אך הוא ישן יותר משלוש שנים אחורה – אנו ממליצים לא לרכוש אותו ללא בדיקה מקיפה. בלוני המצנח מחוברים בין היתר עם דבק מיוחד אשר נוטה לאבד מחוזקו ואיכותו לאורך השנים. לכן, יש סיכוי גבוה שחלקים מסוימים כגון פיות וחיבורי הקייט יתחילו להתנתק ולהתפרק.

גם כאן, ההמלצה שלנו היא תמיד להתייעץ עם אנשי מקצוע. ברוב מועדוני הגלישה ובתי ספר לקייטסרף תוכלו למצוא ציוד קייטסרפינג משומש באיכות מעולה מהשנים האחרונות. קחו בחשבון שבית הספר בודק ומוודא שהציוד שהוא מוכר אכן ראוי לשימוש, ובמידת הצורך ידעו לתת לכם שירות ומענה לכל בעיה שעלולה לצוץ.

5. הכרת ציוד הגלישה ומערכות הבטיחות שלו

חנות גלישה פריגל - הכרת ציוד הקייטסרף

על מנת לנצל את ציוד הקייטסרף שלך בדרך הטובה ביותר, תוך שמירה על בטיחות מקסימלית. עליך לדעת כיצד להשתמש בציוד הבטיחות במערכת הבאר, הטרפז והמצנח. ראשית, בכל ציוד חדש שאתה הגולש עליו, דע כיצד לעבוד עם מערכת השחרור המהיר. מערכת השחרור המהיר הינה מערכת בטיחות אשר משמשת במצבים שבהם יש צורך לשחרר את הכוח שמייצר הקייט במצבים שונים. לדוגמא, כאשר יש רוח חזקה מדי, המצנח מייצר יותר מידי כוח ואינכם יכולים לשלוט עליו. המצנח גורר אתכם על פני המים או על החוף ללא שליטה וכל מה שנשאר לכם הוא להפעיל את מערכת השחרור המהיר אשר מנתקת את אספקת הכוח למצנח בכך שהיא משאירה את המצנח תלוי על ליש הבטיחות של הקייט המחבר בין מערכת השחרור המהיר אל הטרפז שלכם, ומשאירה אותו מחובר אל חוט אחד בלבד. מערכת השחרור המהיר היא אולי מערכת הבטיחות החשובה ביותר בקייט אשר בכוחה למנוע תאונות רבות אם יודעים לתפעל אותה ולהשתמש בה נכון. 

המלצה שלנו, תמיד בדקו את תקינות המערכת בחוף לפני הגלישה. וודאו שאתן יודעים איך לנתק ולהחזיר אותה למקומה. כך תדעו שאתם יכולים להשתמש בה בכל מצב ולהחזיר אותה למקומה למצב גלישה רגיל גם כאשר אתם בלב הים.

דבר נוסף שחשוב לוודא היא שאתם גולשים עם סכין חוטים מחוברת לבאר שלכם. סכין חוטים היא סכין מיוחדת לחיתוך חוטי הקייט במצבי חירום. היא יושבת במקום יעודי על הבאר ויכולה לעזור לכם במצבי חירום בהם הקייט מושך אתכם ללא שליטה ואתם נאלצים לחתוך את החוטים בצורה יעילה ומהירה.

6. הכרת אזור הגלישה שלכם

איפה גולשים קייט

גלישת קייט מתבצעת בחוף וברחבי הים עצמו. לכן, חשוב מאוד להכיר את החוף בו אתם גולשים, ואת תנאי הים שאתם גולשים בהם. עם כל הכיף וההנאה שבספורט, הים הוא מקום מסוכן שצריך להכיר ולכבד לטובת שמירה על בטיחותכם. לפני כל גלישה בספוט חדש, בדקו את מצב הרוח והגלים, וודאו שאתם יודעים מאיפה להיכנס ולצאת לים. ודאו שאיזור הכניסה והיציאה שלכם נקי ממכשולים כגון לגונות, ריפים או סלעים.  בנוסף, ודאו שאיזור ההנחתה וההנפה של המצנח שלכם הוא אזור פנוי ונטול מכשולים כגון אבנים, שלטים על החוף או מתרחצים ונופשים שאתם עלולים לפגוע בהם. 

7 בחירת גודל המצנח לפי תנאי הרוח והים

על מנת לגלוש בצורה הבטיחותית ביותר ולהנות בצורה מקסימלית מכל פעם שאתם מתרגלים או גולשים קייטסרף עליכם לדעת כיצד להתאים את גודל המצנח לעוצמת הרוח ותנאי הים. בגדול, כאשר הרוח חלשה או בינונית בעוצמה של בין 10-15 קשרים, רוב הגולשים יבחרו להשתמש במצנחים בגדלים שבין 12-15 מטרים. לחלופין, כאשר הרוח מתחזקת ועולה לעוצמה של בין 15-20 קשרים, רוב הגולשים יבחרו להיכנס עם מצנחים בגדלים שבין 9-12 מטרים. כאשר הרוח עוברת את רף ה-20 קשרים, יש צורך בהתאמת מצנח קטן יותר בגדלים שבים 7-10 מטרים, ומבקרים קיצוניים גם מצנחים קטנים יותר.

התאמת המצנח היא בהחלט פונקציה של רמה וניסיון של הגולש. אך חשוב מאוד לוודא שאתם לא נכנסים למים כאשר עוצמת הרוח חזקה מאוד עם מצנח גדול מידי. מצב כזה עלול לסכן אתכם ואת הגולשים או המתרחצים האחרים בסביבתכם, ולגרום לתאונות ופציעות מיותרות. כאשר אינכם בטוחים עם איזה גודל מצנח להיכנס למים, קחו לכם כמה דקות לבדוק אם אילו גדלי מצנחים גולשים אחרים נכנסו, ואל תתביישו לשאול גולשים ותיקים ומנוסים מכם לדעתם ועצתם לגבי גודל המצנח הנכון לתנאים הספציפיים של אותו היום. במקרה והמצנח שלכם גדול מדי לעוצמת הרוח ביום נתון, פשוט וותרו על יום התרגול או הגלישה. החיים שלכם ושל הסובבים אתכם חשובים יותר מיום גלישה כזה או אחר. אם אתם נמצאים בחוף אשר יש בו בית ספר ומועדון קייט סרף, אל תהססו לגשת ולהתייעץ ולקבל את כל המידע הדרוש לכם על מנת לתכנן את הגלישה או התרגול שלכם לאותו יום.

להתרשמות ממגוון מצנחי קייטסרפינג לחצו כאן

8. אין לגלוש ברוח אופשור – Off Shore

רוח אופשור הנה רוח אשר נושבת מכיוון החוף לעומק (בחופי ישראל תהיה זאת רוח מזרחית, אשר נושבת מכיוון מזרח לעומק הים לעבר כיוון מערב). כאשר גולשים ברוח מזרחית, קשה מאוד עד בלתי אפשרי לגולשים מתחילים להישאר קרוב לחוף מכיוון שהרוח נושבת לעומק ומרחיקה את הגולש מקו החוף בזמן הגלישה. כמו כן, רוח אופשור נוטה להתגבר ככל שמתרחקים מקו החוף. בשל כך, גולש מתחיל יכול לטעות בהערכתו את עוצמת הרוח כאשר הוא עומד על החוף. ובזמן שהוא גולש, לגלות שהרוח הרבה יותר חזקה ואינו מתאימה לרמת הגלישה שלו. רוח אופשור מסכנת את הגולש בהיסחפות מהירה לעבר העומק ללא יכולת לחזור חזרה בגלישה או בכלל. גם גולשים מתקדמים נמצאים בסכנת היסחפות ברוח אופשור ולכן אם כבר החלטתם להיכנס ולגלוש תמיד ודאו שאתם מיישמים את הוראות הבטיחות הבאות: גלשו עם בן זוג אשר יכול לעזור במקרה חירום, גלשו עם אמצעי תקשורת כגון טלפון נייד שבעזרתו תוכלו לחייג לכוחות הצלה במידת הצורך, העדיפו לקבוע עם סירת חילוץ בתשלום אשר נמצאת בחוף ועוזרת לגולשים שנמצאים במצוקה בעת הצורך. זכרו, החיים שלכם חשובים יותר מכל יום גלישה, מושלם ככל שיהיה.

9. בדיקת ציוד לפני הגלישה

ציוד הקייט, חדיש ככל שיהיה, עלול לסבול לעיתים מתקלות במערכות השונות. לכן, בכל פעם שאתם נכנסים למים, קחו לכם כמה דקות לעבור על הציוד שלכם לוודא שהוא אכן במצב שמאפשר גלישה בצורה בטוחה. 

מה כדאי לבדוק: 

  • שלמות החוטים ובדיקה שאין קשרים בחוטים או בחלקי הבאר השונים. אם מצאתם חוט בלוי או קרוע יש להחליפו לפני שאתם נכנסים למים לגלוש.
  • שלמות המצנח ובדיקה שאין קרעים או חוטים פרומים. אם מצאתם קרע, קטן ככל שיהיה, עדיף לטפל בו ולתקן במידי, לפני שהוא מתפתח לקרע גדול שלא יאפשר לכם גלישה בכלל. תיקון של קרע ניתן לעשות ברוב מועדוני הקייטסרף המקצועיים.
  • בדיקת תקינות הבידונים ובריחת אוויר. לאחר הניפוח, תנו לקייט לשבת כמה דקות על החוף כאשר הוא מלא באוויר. לאחר כמה דקות בדקו אם לחץ הניפוח נשמר או לחלופין ירד. אם הלחץ ירד, כנראה שיש לכם בריחת אוויר שצריך לתקן. כאשר יש בריחת אוויר יש צורך להעביר את הקייט לתיקון לשם בדיקה וטיפול בבעיה. קייט דולף מאבד את צורתו ויכולת התעופה שלו ולכן אינו יכול לשמש לגלישה בטיחותית.
  • חיזוק הברגים של רצועות הרגליים והסנפירים. מידי פעם, בשל השימוש הרב בגלשן, ברגי החיבור של הסנפירים ורצועות הרגליים נוטים להשתחרר. לכן, ודאו שהם מחוזקים בכדי למנוע התנתקות של רצועות הרגליים או אחת מהסנפירים של הגלשן במהלך הגלישה. 

10. שימוש בהגיון ובשכל הישר

גלישת קייט סרף מקצועית

בכל ספורט ימי, ובגלישת קייט בכלל, יש חוקים שצריך ללכת לפיהם על מנת לשמור על בטיחותכם ובטיחות הסובבים אתכם במהלך הגלישה. יחד עם זאת, יש חשיבות רבה לשכל הישר וההיגיון של הגולש בזמן הגלישה. השתדלו להסתכל תמיד על התמונה הגדולה, אל תסכנו את עצמכם וגולשים או מתרחצים אחרים בשל יהירות או בטחון עצמי מוגזם, כבדו את הים ואת החוקים שלו. לים ולרוח חוקים משלהם, הים הרבה יותר חזק מאיתנו ולכן צריך תמיד לתת לו את הכבוד שמגיע לו ולא להתפתות להיכנס להרפתקאות מיותרת אשר יכולות להסתיים באסון. 

גלישת קייט הוא ספורט נהדר. אך על מנת להנות ממנו במלוא מובן המילה יש צורך להפעיל את הראש ולנהוג באחריות אישית שתשמור עליכם ועל הסובבים אתכם בים, בצורה הבטוחה ביותר. אל תזלזלו בעוצמתם של הים ושל הרוח ותמיד תפעילו שיקול דעת והגיון בריא בכל החלטה שאתם לוקחים בזמן התרגול והגלישה. רק ככה תוכלו גם להנות לאורך שנים ולצבור חוויות נהדרות בספורט המופלא הזה. וגם לחזור הביתה מהים בכל פעם בריאים ושלמים.

לסיכום, מקווים שהמאמר שהכנו עזר לכם ונתן לכם את המידע הדרוש על איך לתרגל גלישת קייט בצורה בטוחה ויעילה ככל הניתן. אם יש לכם שאלות נוספות בתחום הקייטסרף או בכלל, אנחנו תמיד כאן לרשותכם.

צרו איתנו קשר ונשמח לעזור, לכוון ולייעץ. בברכה, צוות פריגל. 

אודות המחבר:

Accessibility Toolbar