ההזמנה שלך

משלוח חינם* ברכישה מעל 350 ש״ח

המדריך לגלישת רוח

המדריך השלם לגולש הרוח המתחיל

בואו נודה על האמת, להתחיל לגלוש רוח זה קשה. אבל, להצליח לרתום את כוחה של הרוח לטובתנו ולשייט על גבי הים רק אתם, הגלשן והמפרש שלכם, בתנאים משתנים, זה אולי אחד הדברים הכי מספקים שיש לספורט ימי להציע.

מדינת ישראל היא כבר מזמן מעצמת גלישת רוח, עם אלופים אולימפיים כגון גל פרידמן ושחר צוברי. וכישרונות צעירים רבים אחרים אשר מנצחים באופן קבוע אליפויות אירופה ואליפויות עולם ובכישרון רב מביאים כבוד גדול בתחום השייט הישראלי.

תנאי הרוח לאורך חופי ישראל מעולים לאימון בגלישה לאורך רוב ימות השנה. והשילוב של ימי שמש רבים ותנאי רוח מתאימים, הופכים את ארצנו לאחד המקומות הטובים ביותר לגולש הרוח המתחיל.

אבל תכלס, איך מתחילים לגלוש רוח?

הדרך הכי מומלצת, יעילה ונכונה לטעמנו היא לעבור קורס מקצועי באחד ממועדוני הגלישה הפזורים ברחבי הארץ. רוצים לדעת עוד על איך מתחילים לגלוש רוח? תוכלו למצוא הרחבה בנושא במאמר שכתבנו בנושא : איך לגלוש על גלשן רוח

המאמר הזה מיועד לגולשי רוח מתחילים שכבר עשו את צעדיהם הראשונים בתחום ומעוניינים להגדיל ולהרחיב את הידע הבסיסי שלהם בגלישת רוח. אם עדיין לא התחלתם לגלוש רוח, יש כאן הרבה מידע רלוונטי עבורכם. אבל תזכרו, על מנת להתחיל לתרגל, תצטרכו ראשית לעבור שיעור או קרוס שיהוו את כרטיס הכניסה שלכם לתחום הצורה מקצועית ובטיחותית.

הכירו את חלקי גלשן הרוח

גלשן הרוח מתחלק לשני חלקים עיקריים: מפרש וגוף הגלשן. לכל אחד מהשניים כמה מרכיבים עיקריים וחשובים.

גוף הגלשן:

  • חרטום: החלק הקדמי של הגלשן אשר מסמן גם את כיוון הגלישה. זאת אומרת שהגלשן מתקדם קדימה אתם אמורים לראות את החרטום מופנה כלפי כיוון הגלישה.
  • ירכתיים: החלק האחורי של הגלשן.
  • ריילים: הרייל הוא הצד של הגלשן, ולעיצוב הרייל ישנה השפעה גדולה על הגלשן ויכולות התמרון שלו.
  • קו האמצע: קו הנמתח מן החרטום אל הירכתיים, והוא גם הקו היציב ביותר בגלשן הרוח. הוא נמצא במרכז הגלשן ועמידה בסמוך אליו מקנה לגולש יציבות רבה יותר בזמן הרמת החבל והתחלת הגלישה, כאשר עדיין אין כוח שנוצר בעזרת הרוח על ידי המפרש.
  • קרדן: חלק מודולרי המחבר בין גוף הגלשן למערך המפרש.
  • סנפיר: הסנפיר נמצאת בירכתיים של גלשן הרוח ומאפשרת לגלשן רוח להתקדם בקו ישר. ללא סנפיר, הגלשן יכול רק להיסחף עם כיוון רוח ולא להתקדם בזוויות שונות.
  • חרב: סוג של סנפיר ארוכה הנמצאת במרכז הגלשן ומקנה יציבות ויכולת גלישה בזוויות חדות יותר לרוח (נקרא גם עליה לרוח). חרב נמצאת בדרך כלל בגלשנים רוח המיועדים למתחילים ובגלשנים מדגמים אולימפיים או תחרותיים בהם יש צורך בגלישה בזוויות חדות מאוד לרוח.

באילו תנאים הכי טוב להתאמן בגלישת רוח?

אימון בתנאי ים מתאימים הוא תנאי קריטי ביותר להתקדמות מהירה, יעילה ובטוחה בגלישת רוח. אם אתם מגיעים להתאמן שהים גלי מדי, הרוח חזקה מידי או שילוב של שניהם ביחד. אתם מסכנים את בטיחותכם ואת שלמות הציוד שלכם. זכרו שאתם מתרגלים בסביבה ימית ואתם חייבים להתחשב ולתת כבוד לכוח שלו.

אם אתם לא בטוחים אם תנאי הים מתאימים עבורכם, אל תהססו להתייעץ עם גולשים מנוסים הנמצאים על החוף, או מדריכים במועדון הגלישה הקרוב אליכם. זאת הסיבה גם שאנחנו מאוד ממליצים להתחבר לאחד המועדונים המקצועיים לגלישת רוח ולקבל מהם את ה”גב”, הניסיון והביטחון הדרוש לכם כל כך בשלבי האימון.

התנאים הטובים ביותר לאימון בגלישת רוח לגולשים מתחילים הם ים שטוח ככל הניתן, ורוח בעוצמה של בין 5-15 קשרים.

השלב הראשון – הרמת המפרש מהמים ועמידה ב”ניוטרל”

מדריך לגלישת רוח

את העמידה על גלשן הרוח מתחילים על הברכיים, כאשר הגב פונה לרוח והמפרש נמצא מולכם. עולים על הגלשן כאשר התורן נמצא בין ברך ימין לשמאל במרכז הגלשן. לאחר מכן נעבור לעמידה תוך כדי שאנחנו מחזיקים בחבל ההרמה על מנת לייצב את עצמנו.

בזמן העמידה נשמור על ברכיים מכופפות טיפה, גב ישר ותורן נמצא בדיוק במרכז הגלשן בזווית של 90 מעלות (ולא נוטה אחורה לכיוון הירכתיים או קדימה לכיוון החרטום). כאשר אנחנו מרגישים יציבים ומוכנים, נתחיל להרים את המפרש לכיוונו בעזרת חבל ההרמה יד אחרי יד.

הרמת המפרש נעשית על ידי כוח הידיים והגוף שנשען לאחור ולא על ידי הגב. הרמה בטכניקה נכונה חשובה מאוד לשמירה על הגב ולכן צריך לשים לב שאנחנו עובדים נכון עם הגוף ולא “מזייפים”, בטכניקה ומייצרים עומס מיותר על הגב.

את המפרש מרימים עד ששתי הידיים ממוקמות ממש מתחת לראש המנור. תנוחת עמידה זאת נקראת “ניוטרל”. זאת התנוחה הראשונה לפני שמניחים ידיים על המנור ומתחילים לגלוש. כאשר אתם עומדים בניוטרל והמפרש נמצא ב90 מעלות לגלשן, רוח לא נכנסת במפרש ואין לו כוח. שימו לב, שאם אתם לוקחים את הפינה של המפרש קדימה או אחורה בעזרת התורן, הגלשן משנה כיוון (על שינוי כיוון נלמד בהמשך). עכשיו כל מה שנשאר זה להתחיל לגלוש! רוצים לדעת איך? תמשיכו לקרוא…

השלב השני – יצירת כוח במפרש והתחלת גלישה

מדריך לימוד גלישת רוח

מתנוחת הניוטרל ניתן להתחיל גלישה בכמה שלבים פשוטים. ראשית, היד הקדמית (זאת שאמורה להיות ממוקמת קדימה על ראש המנור) עוברת לאחוז בראש המנור כאשר היא רחוקה מהגוף וכמעט ישרה והמפרש נשאר עדיין בניוטרל ומונח בזווית של 90 מעלות לגלשן.

לאחר מכן, מפנים את המבט קדימה ובוחרים נקודה אליה נרצה להתקדם (בהתאם כמובן לכיוון הרוח). עכשיו ניקח את היד האחורית ונמקם אותה על המנור כאשר היא רחוקה מהגוף וכמעט ישרה. רוחב האחיזה אמור להיות בערך ברוחב הכתפיים, אך לא יותר מכך.

אם הצלחתם להגיע לשלב הזה מבלי לאבד את שיווי המשקל וליפול מהגלשן אתם אמורים להתחיל לפתח מהירות ולנוע קדימה. בזמן התחלת התנועה, מומלץ להטות את האגן לכיוון שבחרתם ולהישען טיפה עם האגן כלפי מטה על מנת ליצור התנגדות לכוח שיוצר המפרש בעזרת הרוח.

שימו לב! הכוח של המפרש נוצר מהקטנת הזווית בינו לבין הגלשן. ככל שאתם מושכים את היד האחורית וסוגרים את הפער בין הפינה של המפרש לגלשן, יותר כוח נוצר המפרש אתם מתקדמים מהר יותר. לחלופין, ככל שאתם משחררים את היד הקדמית ופותחים את הזווית של המפרש חזרה ל90 מעלות.

הכוח במפרש יורד ואם מאטים. אם כך, ניתן לומר שהיד האחורית משמשת כ”גז” שלכם במערך. ככל שתסגרו את המפרש תקבלו יותר כוח ומהירות, וככל שתפתחו אותו תקבלו פחות כוח ומהירות.

השלב השלישי – לומדים להסתובב

איך להסתובב בגלישת רוח

נכון, לגלוש קדימה במהירות זה אחד הדברים הכי מהנים בגלישת רוח. אבל מה לעשות, תמיד נגיע לרגע בו נרצה להסתובב ולחזור חזרה למקום ממנו הגענו. הגיע הזמן ללמוד להסתובב.
ככל שתתרגלו את הסיבוב מהר יותר בתהליך הלמידה שלכם, ככה הביטחון שלכם בגלישה יעלה ורמת הגלישה שלכם תעלה.
אל תחכו להגיע לרמת גלישה טובה ותתחילו לתרגל את הסיבוב מהרגע הראשון בו למדתם לנוע קדימה עם גלשן הרוח.

על מנת לבצע סיבוב, נצטרך לעבור כמה שלבים: ראשית, לאט ובטוח נחזור להחזיק בתורן עם שתי הידיים מתחת לראש המנור בתנוחת ניוטרל. הגלשן יתחיל להאט וזה הזמן שלנו להוריד את התורן ואת הפינה של המפרש כלפי החלק האחורי של גלשן הרוח (הירכתיים).
כאשר נעשה את זה הגלשן יתחיל לפנות לכיוון הרוח ולשנות כיוון. בזמן שהגלשן עולה לרוח, נבצע צעדים קטנים ונעבור לצד השני בצורה איטית אך ללא עצירות מיותרות. חשוב להמשיך לבצע צעדים קטנים בזמן שהגלשן ממשיך לשנות כיוון לצד השני.

את הסיבוב מסיימים כאשר הגלשן ביצע סיבוב של 180 מעלות לצד השני ואנחנו נמצאים בצידו השני של הגלשן בתנוחת ניוטרל. עכשיו מה שנשאר זה לסדר את תנוחת הגוף כמו שצריך, לחזור להחזיק במנור לפי השלבים שלמדנו בחלק השני ולהתחיל גלישה לצד השני לאחר שסיימנו בהצלחה סיבוב מלא של גלשן הרוח.

השלב הרביעי – היגוי ושינויי כיוון עם גלשן הרוח

שינוי כיוון גלישת רוח

נכון שכיוון הגלישה בגלשן הרוח תלוי בכיוון ועוצמת הרוח. אך לגולש יש את היכולת לכוון את הגלשן ולשנות את זוויות הגלישה במעלה ובמורד הרוח. גולש מנוסה ידע לכוון את עצמו לאן שהוא רוצה להגיע תוך התחשבות בכיוון הגלישה הכללי הנקבע על ידי הכיוון ממנו נושבת הרוח.

בהיגוי גלשן הרוח יש שני כיוונים עיקריים אליהם נוכל לכוון את עצמנו: מורד הרוח (גלישה לאותו כיוון אליה הרוח נושבת) ומעלה הרוח (גלישה בזווית קלה לכיוון ממנה הרוח נושבת). בכוונה אין משתמשים במונחים של ימינה ושמאלה בגלישה. מכיוון שכיוונים אלו משתנים בתדירות בהתאם לכיוון שממנה באה הרוח. לכן נקודת הייחוס שלנו תהיה כיוון הרוח עצמו והאם אנחנו רוצים להתקדם לכיוונה או הרחק ממנה.

ירידה מהרוח:

על מנת לרדת מהרוח, אנחנו צריכים להשתמש במפרש ובגוף שלנו יחד בו זמנית. ראשית, מפנים את התורן קדימה לכיוון אליו אנחנו רוצים לגלוש. יש להטות את התורן בעדינות ובזהירות מכיוון שהטייה של התורן קדימה יוצרת בדרך כלל יותר כוח במפרש והוא יכול להיתלש לנו מהידיים וליפול למים.

שנית, סוגרים מאט את היד האחורית תוך כדי ההטייה של התורן קדימה ומייצרים התנגדות עם הגוף לכיוון הנגדי (אגן יורד למטה ורגליים דוחפות ומתנגדות לגלשן) על מנת לייצר “קונטרה” לכוח שנוצר מהמפרש כאשר מטים אותו קדימה וסוגרים את המפרש. אם ביצעתם את התהליך נכון אתם עכשיו גולשים במורד הרוח. רוצים לחזור חזרה למצב הגלישה הרגיל שלכם? זה בעצם נקרא עליה לרוח ואת זה נסביר עכשיו…

עליה לרוח:

כמו בירידה מהרוח, על מנת לעלות לרוח אנחנו צריכים להשתמש במפרש ובגוף שלנו יחד בו זמנית. ראשית, מפנים את התורן לעבר החלק האחורי של הגלשן (ירכתיים), תוך כדי שאנחנו סוגרים את היד האחורית טיפה ליצירת כוח במפרש. אבל לא לגמרי כמו בסיבוב מה שיגרום לעליה חדה מדי לרוח ועצירת הגלשן.

תוך כדי שאנחנו מורידים את המפרש לכיוון הירכתיים, הגוף פונה באלכסון קל לצד הגדי על מנת לייצר התנגדות למהירות ולכוח שנוצר מהמפרש בזמן שינוי הכיוון. אם ביצעתם את התהליך נכון אתם עכשיו גולשים בזווית לרוח ומתקדמים במעלה הרוח.

*חשוב לדעת*

בשני המצבים, עליה וירידה מהרוח. לא לעשות את הפעולות של הגוף והמפרש בצורה אגרסיבית מדי. אם תסגרו את המפרש יותר מיד בעליה לרוח הגלשן נכנס לסיבוב ויעצר במקום. לחלופין, אם תטו את התורן קדימה עם סגירה חזק מדי של היד האחורית. המפרש ייצר המון כוח ויתלש לכם מהידיים.

עושים את הפעולות בצורה מדודה תוך שאנחנו משנים כל פעם קצת את הזוויות, רואים מה משתנה לנו בכיוון הגלישה ובמהירות. ורק לאחר מכן מחליטים אם להמשיך או שזה מספיק לנו בכדי לגלוש בכיוון ובמהירות שבחרנו.

החלק החמישי – מהפך (סיבוב במורד הרוח)

היפוך גלישת רוח

בשלב השלישי, הסברנו כיצד לבצע סיבוב. הסיבוב תמיד מתבצע במעלה הרוח. ולכן אם נרצה להסתובב דרך הצד השני, מורד הרוח. נצטרך לבצע מהפך. ביצוע של מהפך דורש רמת גלישה גבוהה יותר, יציבות ושליטה על המערך. לכן אנחנו ממליצים לתרגל מהפך רק לאחר ששולטים בגלישה לשני הכיוונים, שינוי כיוון וביצוע של סיבוב במעלה הרוח.

על מנת לבצע מהפך, אנחנו צריכים להשתמש במפרש ובגוף שלנו יחד בו זמנית. ראשית, נתחיל בשינוי כיוון ונבצע ירידה מהרוח כמו שהוסבר בחלק הרביעי. לאחר שנמצא את עצמנו גולשים לגמרי במורד הרוח, נטה את התורן לכיוון המים באלכסון לגלשן ובו זמנית נמשוך טיפה את היד האחורית על מנת לייצר כוח במפרש.

לא עוזבים את היד האחורית כל זמן שהגלשן ממשיך לרדת מהרוח ולהסתובב לצד השני. רק כאשר הוא סיים סיבוב. אם אתם מבצעים את הטכניקה נכון, הגלשן אמור להסתובב ב180 מעלות תוך כדי המשך ירידה מהרוח. בזמן שהגלשן מבצע את הסיבוב שלו, היד האחורית מתחילה להתיישר ולשחרר כוח והרגליים עוברות לאט לאט לצד השני של הגלשן מאחורי התורן (ולא כמו בסיבוב בו הגוף עובר מקדימה לתורן, בעצם במהפך הכל מתבצע בצורה הפוכה לסיבוב). לאחר שהגלשן השלים את הסיבוב לצד השני ואתם השלמתם את המעבר לצד השני של הגלשן עם הרגליים. משחררים את היד האחורית והופכים את המפרש למצב הגלישה הרגיל שלו. מסדרים את תנוחת העמידה, מושכים קצת את היד האחורית על מנת לייצר כוח במפרש ומתחילים גלישה לצד השני.

מה עושים במידה והרוח חלשה מדי ואין לי אפשרות לחזור לחוף בגלישה?

לעיתים הרוח נחלשת, תנאי הים משתנים ואין לנו אפשרות לחזור למקום ממנו התחלנו את הגלישה. אל דאגה, כל עוד אתם על הגלשן יש לכם מצוף ענק במים ששומר עליכם מעל המים. אף פעם אל תעזבו את הגלשן ותשחו חזרה לכיוון החוף. עדיף תמיד להישאר לצוף על הגלשן ולא לסכן את עצמכם בשחייה ללא יכולת ציפה.

אז מה לעשות בכדי לחזור ביחד עם הגלשן שאין רוח. ראשית, עוברים למצב ניוטרל עם המפרש ומניחים את המנור על ירכתיי הגלשן. ככה תוכלו לשכב על הגלשן ולחתור בעזרת הידיים מבלי שהמפרש יגרר במים ויעכב אתכם. שנית, שוכבים על הגלשן עם הפנים קדימה לכיוון החרטום ומתקדמים לכיוון שבחרנו בעזרת חתירה עם הידיים.

לסיכום….

עכשיו אחרי שקראתם את המאמר, אתם כבר צעד אחד קדימה במסע הזה שנקרא ללמוד לגלוש רוח. יחד עם זאת, ללמוד לגלוש לבד זה יכול להיות תהליך קשה ומייגע. יש הרבה אלמנטים כמו בחירת ציוד, הכרת הים והתנאים השונים ולימוד נכון של טכניקת הגלישה שקשה ללמוד לבד.

אם בכל זאת אתם מרגישים שחסר לכם עוד מידע מקצועי שיעזור לכם לעשות את הקפיצה בעולם גלישת הרוח, או שאתם רוצים ללמוד בצורה מקצועית ובטוחה איך ללמוד לגלוש רוח.

אל תהססו להתקשר אלינו ולהתייעץ. אנחנו כאן כדי לעזור לכם. יש לנו ניסיון של מעל 40 שנים בתחום גלישת הרוח ולימדנו אלפי תלמידים לגלוש ולהנות מהספורט הימי המדהים הזה.

מחכים לכם במים, צוות פריגל.

אודות המחבר:

Accessibility Toolbar