fbpx
0

ווינג פויל – Wing Foil – המדריך המלא

wing foil

אז מה זה בעצם WING FOIL?

גלישת וינג-פויל היא שילוב של שני אלמנטים: כנף מלאה באוויר וגלשן עם סנפיר “פויל” ייעודית (עוד לא יודעים מה זה פויל? תכף נסביר) החיבור של השניים יוצר ספורט ימי חדש ומרגש המתפשט בעולם בקצב שיא. החיבור בין כנף המנצלת את עוצמת הרוח וסנפיר פויל, מאפשרת לגולש לעלות לגלישה בריחוף מעל המים במינימום חיכוך, הגעה למהירויות גלישה גבוהות ותמרונים חדים גם כאשר הרוח חלשה יחסית.

מה המשמעות של סנפיר הידרופויל ומה מקנה לה יכולות ריחוף מעל המים?

הידרופויל היא סנפיר מיוחדת הכוללת תורן ארוך הנכנס מתחת למים, כנף קדמית גדולה יחסית, כנף אחורית מייצבת קטנה יותר ומוט הנקרא FUSELAGE המחבר בין שתי הכנפיים. העיצוב המיוחד של סנפיר הפויל בשילוב עם כוח מניע המתקבל בעזרת כנף ה-WING, גורם לגלשן להתרומם מעל המים כך שהגולש עומד על הגלשן ומרחף כאשר הוא מוחזק על ידי סנפיר הפויל בלבד. בעבר סנפיר הפויל הייתה בשימוש אצל ספורטאי עילית מקצוענים בלבד, אך עם הזמן והתפתחות הציוד, הספורט החדש התפשט ברחבי העולם וכיום הוא פופולרי אצל גולשים בכל הרמות ומהווה את שער הכניסה לתחום הספורט הימי לחובבי ספורט וים רבים בישראל. היום ניתן לראות את סנפיר הפויל משמשת גולשים בכל תחומי הספורט הימי כגון גלישה גלים, קייטסרפינג, גלישת רוח וסאפ.

אבל כיצד סנפיר הפויל מאפשרת ריחוף מעל המים?

כיצד פועל סנפיר הפויל

נושא הדרך בה סנפיר הידרופויל גורמת לעילוי מעל המים היא די מורכבת ואפילו שנויה במחלוקת. ההסבר המקובל ביותר כיום על ידי רוב הגולשים הוא שכאשר הכנף של סנפיר הפויל נעה בתוך המים בזווית, היא דוחפת מים מטה. לפי החוק השלישי של ניוטון, כאשר גוף מפעיל כוח כלשהו על גוף אחר הגוף האחר יפעיל כוח השווה בעוצמתו אך מנוגד בכיוונו על הגוף הראשון. זאת אומרת שבפועל הכוח שמפעילה סנפיר הפויל על המים גורמת למים לדחוף בכיוון הנגדי בחזרה, לעילוי של סנפיר הפויל למעלה ול”ריחוף” של הגולש מעל המים.

הכירו את החלקים העיקריים מהם מורכבת סנפיר הפויל

סנפיר הפויל מורכבת מכמה חלקים עיקריים שכאשר מרכיבים אותם יחד מקבלים את סט הפויל איתו ניתן לגלוש במים. הסט של סנפיר הפויל הוא מודולרי ומגיע בדרך כלל מפורק. הגולש מרכיב ביחד את הסט בצורה די פשוטה לפני כל כניסה למים. הסט מורכב מתורן, כנף קדמית, כנף אחורית ומוט המחבר בין הכנפיים ונקרא FUSELAGE.

מה תפקידו של כל חלק בסט? עכשיו נסביר.

תורן

תורן הפויל

התורן מתחבר לחלק התחתון של הגלשן בבסיס העליון שלו. בקצה התחתון הוא מחובר לFUSELAGE (שמחבר בין שתי הכנפיים). אורך התורן נע בדרך כלל בין 60-100 סנטימטר. אורך התורן משפיע על היציבות, יכולת התמרון והשליטה של הגולש.

ככל שהתורן קצר יותר הגובה אליו יכול לעלות הגולש בזמן הריחוף נמוך יותר. מה שמעלה את תחושת הביטחון של הגולש. בנוסף, בגלל האורך הקצר יש סבירות קטנה יותר שהתורן (שנמצא מתחת לגלשן בעומק המים) יתקע בדברים שעלולים להימצא מתחת למים כגון סלעים, אלמוגים או החול של הים. בשל כך, גולשים מתחילים יעדיפו להשתמש בתורן קצר יותר באורך בין 60-72 סנטימטר. יחד עם זאת, לתורן קצר גם כמה חסרונות. בשל האורך הקצר שלו, הוא נותן פחות מרווח טעות לגולש. כאשר התורן קצר הוא עלול “לקפוץ” מהמים בתנאי ים גלי ורוח חזקה, או לחלופין לפגוע חזרה במים בקלות בזמן פמפום הגלשן או קושי של הגולש לשמור על יציבות לאורך הגלישה.

לעומתו, תורן ארוך יאפשר גלישה בתנאי ים מאתגרים יותר עם רוח חזקה וגלים גבוהים. הוא דורש מן הגולש מיומנות ושליטה גבוהות יותר על הפמפום ומציאת האיזון בזמן הריחוף. בנוסף, הוא יאפשר לגולש מרווח טעות גדול יותר בשל האורך שנמצא מחוץ למים וייתן לגולש יותר יכולת תמרון ופמפום, מבלי שהגלשן יקפוץ מהמים או ירד למטה נמוך מדי ויפגע במים. אורך התורן גם יאפשר לגולש לייצר מהירות גבוהה יותר וגלישה בזווית חדה יותר לרוח. בשל כך, גולשים מתקדמים יותר יעדיפו לגלוש עם תורן באורך של 80 סנטימטר ומעלה.

מאיזה חומר עשוי התורן?

ישנם שני סוגי חומרים עיקריים בהם המשמשים לבניית התורן: אלומיניום וקרבון.

ההבדלים העיקריים בין תרני הקרבון והאלומיניום הם המשקל, הקשיחות ,היעילות והמחיר. תורן הקרבון קל משקל ומספק נוחות מקסימלית בסחיבת הציוד, פויל שעובד טוב יותר ברוחות קלות ועל גלים. ובעיקר יכולת תמרון גבוהה יותר באוויר. עם תורן קרבון, סט הפויל של סטארבורד הוא בין הקלים בשוק, אם לא הקל ביותר. בקפיצות כל גרם מורגש ביכולת להניף את הגלשן או להכניס ולהוציא אותו לרוטציות. עם פויל קל, לא צריך לעשות תנועות מוגזמות כדי להוציא לפועל ביצועים וקל לדייק באוויר וגם בנחיתה.

בנוסף, תורן קרבון בעל רמת קשיחות גבוהה מאוד המקנה יציבות משופרת בגלישה במהירות גבוהה ותמרונים.

לעומתו. תורן אלומיניום מספק בעיקר עמידות גדולה לאורך זמן ומחיר נוח. תורן אלומיניום מתאים לגולשים בכל הרמות שרוצים להיכנס לתחום הוינג-פויל עם ציוד ברמה גבוהה ועדיין לשמור על מחיר אטרקטיבי.

ה- FUSELAGE

FUSELAGE

הפיוסל’ז הוא החלק המחבר בין הכנף הקדמית והאחורית. אורכו של הפיוסל’ז משפיע על היציבות ויכולת התמרון של הגולש. הפיוסל’ז מגיע באורכים שונים בהתאם לדגם הפויל שברשותנו ולמטרה שלשמה הוא נועד. ככל שהפיוסל’ז קצר יותר הוא יהיה בעל יציבות נמוכה יותר בזמן הריחוף אך יאפשר תמרון גבוה יותר ויאפשר לגולש לבצע פניות, תמרונים ורכיבה על גלים בצורה יותר רדיקלית. פיוסל’ז ארוך יותר הוא יהי בעל יציבות גבוהה יותר בזמן הריחוף ויכולת תמרון נמוכה בפניות ותמרונים.

לכן, פיוסל’ז קצר שנע סביב ה60 CM ניתן למצוא בדגמי פויל אשר מיועדים לגלישה בתנאים מאתגרים, רוח חזקה וגלים. דגמים אלו פונים לקהל גולשים מתקדם יותר המחפש לנצל את הפויל מבחינת יכולת התמרון והביצועים. לעומת זאת פיוסל’ז באורך של 70CM ומעלה ניתן למצוא בדגמי פויל אשר מיועדים לגלישת פרירייד בתנאי ים נוחים. דגמים אלו פונים בדרך כלל לגולשים מתחילים בתחום הפויל שרוצים לקבל תחושת יציבות גדולה ונוחות גלישה מירבית. או לגולשים מתקדמים שאוהבים לגלוש בסגנון פרירייד ולא מחפשים את יכולות התמרון הגבוהות ואפשרות הרכיבה על גלים שניתן למצוא בדגמים רדיקלים יותר.

החומר בו משתמשות החברות המובילות בעולם כגון STARBOARD או AK בעיצוב ובניית הפיוסל’ז הוא אלומיניום. אלומיניום משלב בין משקל קל לעמידות יוצאת דופן לאורך זמן גם בגלישה בתנאים מאתגרים הכוללים רוח חזקה ותמרון על גלים.

כנף קדמית

כנף קדמית של הפויל

הכנף הקדמית היא אחד החלקים הכי חשובים והכי מדוברים בכל מה שקשור לבחירת סנפיר פויל מתאימה לגולש. הכנף הקדמית מגיעה בגדלים שונים (השטח של הכנף בCM רבוע). ובשייפ המשתנה בין אחת לשניה. הגודל ועיצוב הכנף הקדמית משפיע בצורה המשמעותית ביותר על יכולת העילוי של סנפיר הפויל, היציבות ויכולת התמרון של הגולש.

לעיתים, בחירה נכונה של דגם פויל עם כנף קדמית בעיצוב וגודל מסוים תעשה את ההבדל בין התקדמות והנאה בגלישה אצל גולשים מתחילים לבין חוסר הצלחה, תסכול ויציאה מהספורט לתמיד.

לכן, חשוב מאוד להתייעץ עם אנשי מקצוע מתחום הוינג פויל בהתאמת דגם הפויל שיתן לכם את המענה הטוב ביותר לצרכים שלכם, התנאים בהם אתם מתכוונים לגלוש, הניסיון שלכם ומימדי הגוף שלכם.

כפי שציינו, הכנף הקדמית מגיעה בגדלים שונים. ככל שהכנף הקדמית תהיה בעלת שטח גדול יותר היא תייצר עילוי רב יותר, תאפשר עליה מהירה ויעילה של הגולש לריחוף, תקנה לו יציבות גדולה יותר ותחושת שליטה גבוהה בזמן הריחוף.

יחד עם זאת, כנף בעלת שטח גדול תייצר חיכוך רב יותר עם המים ולכן תאפשר גלישה במהירות נמוכה יחסית ויכולת תמרון ופניות מוגבלת. לעומת זאת, כנף עם שטח קטן יותר, תייצר עילוי נמוך יותר ועליה לריחוף איטית ומורכבת יותר אשר תדרוש רוח חזקה יותר וגולש מנוסה ובעל טכניקה טובה ב”פמפום” הפויל ועליה לריחוף. יחד עם זאת, כנף קדמית קטנה יותר תייצר חיכוך קטן יותר עם המים ולכן תאפשר גלישה במהירויות גבוהות ויכולת תמרון, פניות ורכיבה על גלים משופרת.

מבחינת השייפ של הכנף הקדמית. ניתן להבחין בשלושה שייפים עיקריים אשר משתמשים בהם היום ברוב סנפירי הפויל: Low aspect, Medium aspect ו – High aspect. המילה “אספקט” מתייחסת ליחס בין מוטת הכנפיים של הפויל (המרחק בין שני קצוות הכנף) לשטח הכנף כולה.  ככל שהכנף רחבה וקצרה יותר, היא נחשבת יותר Low aspect. וככל שהיא צרה וארוכה יותר היא נחשבת High aspect. באמצע ניתן למצוא שילובים בין שני הקצוות האלו שיוצרים כנף Medium aspect, שמנסה לשלב בין השניים ובין היתרונות שיש לכל אחד להציע.

השייפ של הכנף ישפיע באופן ישיר על הביצועים שלה. כנף קדמית בסנגון Low aspect תקנה יכולות עליה לריחוף, שליטה ויציבות גבוהות. אך תהיה בעלת יכולת תמרון ופניות פחותה. כמו כן, היא תהיה בדרך כלל רחבה ובעלת שטח גדול יותר. כנף כזאת מתאימה במיוחד לגולשים מתחילים או בעלי ממדי גוף גדולים. או לגולשים מתקדמים אשר מחפשים כנף יציבה ורגועה לגלישת פרירייד בתנאי רוח חלשה. לעומתה, כנף High aspect תקנה גלישה במהירות, יכולת פמפום משודרגת ויכולות תמרון וביצוע גבוהות יותר. כנף כזאת מתאימה לגולשים מתקדמים שמחפשים גלישה במהירויות גבוהות ויכולת תמרון מעולה בתנאי רוח וים מאתגרים. או לחלופין לגולשים מתחילים קלי משקל אשר מעוניינים לגלוש מהר ברוח חזקה. הניסיון לשלב בין שני העולמות, יכולת תמרון גבוהה מצד אחד.

יחד עם עליה מהירה לריחוף ויציבות מן הצד השני. דחפו את יצרני הפויל לפיתוח של דגם ביניים בסגנון Medium aspect. כנף בעיצוב כזה תקנה עליה מהירה לריחוף ויציבות בריחוף יחד עם יכולת תמרון משופרת יותר מזאת שניתן למצוא בכנף ה – Low aspect. כנף כזאת מתאימה לגולשים שמחפשים כנף אחת אשר יכולה להתאים להם למגוון הרחב ביותר של תנאי הגלישה. ותאפשר להם מצד אחד עליה לריחוף כאשר עוצמת הרוח קלה/בינונית. ויכולת תמרון וביצועים גבוהה יחסית מן הצד השני.

כנף אחורית

כנף אחורית של הפויל

בדומה לכנף הקדמית, גם הכנף האחורית מגיעה בגדלים שונים (השטח של הכנף בCM רבוע)  ובשייפ המשתנה בין אחת לשניה. ככל שהכנף האחורית תהיה בעלת שטח גדול יותר היא תייצר עילוי רב יותר, תאפשר עליה מהירה ויעילה של הגולש לריחוף, תקנה לו יציבות גדולה יותר ותחושת שליטה גבוהה בזמן הריחוף. לעומת זאת, כנף עם שטח קטן יותר, תייצר עילוי ועליה לריחוף איטית ומורכבת יותר אשר תדרוש רוח חזקה וגולש מנוסה ובעל טכניקה טובה ב”פמפום” הפויל ועליה לריחוף.

גם בגזרת העיצוב ניתן לומר שיש דמיון רב בין הכנף הקדמית והאחורית. כנף אחורית בסגנון Low aspect תקנה יכולות עליה לריחוף, שליטה ויציבות גבוהות. אך תהיה בעלת יכולת תמרון ופניות נמוכה יותר. לעומתה, כנף אחורית High aspect תאפשר גלישה במהירות, יכולת פמפום משודרגת ויכולות תמרון וביצוע גבוהות יותר.

בנוסף, יש עוד שני אלמנטים חשובים לגבי הכנף האחורית המשפיעים באופן ישיר על ביצועי הפויל כולו. הזווית של הכנף האחורית ביחס לכנף הקדמית. וה”קארב” (הכיוון אליהן פונות פינות הכנף) של הכנף. האם הפינות מופנות כלפי מעלה או מטה.

הזווית של הכנף האחורית ביחס לכנף הקדמית משפיעה באופן ישיר על העילוי של הפויל. ככל שהזווית גדולה יותר, יכולת העילוי משתפרת אך נוצר יותר גרר במים ולכן המהירות יורדת. מצד שני, ככל שהזווית שטוחה יותר, יכולת העילוי יורדת אך הפויל הופך למהיר יותר. מאפיין ייחודי בפויל של סטארבורד הוא האפשרות לשנות את זווית הכנף האחורית בצורה מודולרית. ברמה המעשית, הגדלת הזווית של הכנף המייצבת קדימה תעביר יותר לחץ לרגל הקדמית. אם אתה מרגיש שהפויל נוטה “ליפול” לך ושאתה נשען בעיקר על הרגל האחורית, נסה להזיז את המייצבת קדימה. אם מתעייפת לך הרגל הקדמית ואתה מרגיש שאין לך שליטה בפויל כי אתה לוחץ כל הזמן קדימה, קח את המייצבת אחורה. הזזה של כמה מילימטרים יכולה לעשות הבדל עצום בתחושה האישית של הגולש.

הכיוון אליהן פונות הפינות של הכנף האחורית, משפיעות על יכולת הביצוע של סט הפויל. כאשר הפינות מופנות כלפי מטה, מתקבלת יציבות רבה יותר בפניות, תמרונים ומשחק על גלים. בדומה לסנפירים בגלשן גלים, הפינות שנכנסות למים משמשות כמייצב בזמן שהפויל, הגלשן והגולש נוטים על הצד בזמן תמרונים ושינוי כיוון. לעומת זאת, כאשר פינות הכנף האחורית פונות כלפי מעלה. מתקבלת יכולת עילוי גבוהה יותר. כאשר הזווית נייטרלית יחסית והכנף האחורית שטוחה יחסית וללא פינות עם זווית משמעותית. המהירות ויכולת התמרון משתפרת.

כל כך הרבה מידע! איך אצליח להתאים את ציוד הפויל-וינג הנכון עבורי?

נכון, עולם הפויל ווינג הוא עולם חדש ומרגש, אך גם טכני ומקצועי במיוחד. השינויים בתחום קורים מאוד מהר ופיתוחים חדשים צצים על בסיס כמעט קבוע. לכן אנחנו מאמינים ובטוחים שעל מנת ללמוד לגלוש ווינג סרף בצורה נכונה ובטוחה. ולאחר מכן לבחור את הציוד המתאים ביותר אשר יתמוך במאמצי הלמידה של הגולש ויאפשר התקדמות מהירה. הדרך הטובה ביותר היא לפנות לייעוץ והכוונה למומחים בתחום.

סטים מומלצים לגלישת פויל

 

אצלנו בפריגל תוכלו למצוא קורס wing surf (גלישת כנף) מקצועי אשר יכין אתכם וידריך אתכם כיצד להיכנס לתחום הוינג בצורה מקצועית ובטוחה.  כמו כן, תוכלו למצוא אצלנו את הציוד המתקדם בעולם ומדריכים מקצועיים אשר יכוונו אתכם בקנייה חכמה ונכונה של ציוד וינג שמתאים במיוחד עבור הדרישות שלכם.

אנו מקווים שגם אתם כמונו נלהבים מהספורט החדש והאפשרויות הרבות שהוא פותח עבור אוהבי הים והגלישה במיוחד בתחום הגלישה ברוח חלשה ותפיסת הגלים בעזרת כנף הוינג וגלשן הפויל.

אם יש לכם עוד שאלות לגבי גלישה וספורט ימי בכלל וגלישת הוינג בפרט, צרו איתנו קשר ונשמח לעזור ולייעץ.